Rejestracja na forum została wyłączona. Obecnie forum pełni rolę archiwum wiedzy zebranej na przestrzeni lat.
manius

sprawdzanie stanu i poziomu oleju w ASB

2007-11-15, 15:45

Do podstawowych czynności należy okresowe sprawdzanie stanu i poziomu oleju w skrzyni biegów w pojazdach wyposażonych w miarkę poziomu popularnie zwaną bagnetem. Poziom oleju sprawdzamy na włączonym silniku w pozycji dźwigni zmiany biegów oznaczonej symbolem P lub N po uprzednim zamieszaniu dźwignia od P do 1 tak ze trzy razy.

Jeżeli w Twoim samochodzie nie ma miarki poziomu oleju automatycznej skrzyni biegów , to tylko okresowa kontrola przeprowadzana w specjalistycznym warsztacie uchroni Twój samochód przed powstaniem ewentualnych uszkodzeń w wyniku nieprawidłowego poziomu oleju. W wielu typach skrzyń miarka poziomu oleju (bagnet) posiada dwie podziałki po jednej z każdej strony, lub zróżnicowane podziałki po jednej stronie miarki. Jedna podziałka odnosi się do stanu oleju na skrzyni zimnej. Zakres temperatury skrzyni zimnej jest różny w zależności od modelu skrzyni. Zazwyczaj temperatura ta mieści się w zakresie 20 do 40 stopni Celsjusza. Druga podziałka odnosi się do stanu oleju na skrzyni rozgrzanej. Zakres temperatury skrzyni rozgrzanej również jest różny i uzależniony od typu lub modelu skrzyni. Zazwyczaj temperatura ta mieści się w zakresie 60 do 80 stopni Celsjusza.

Skrzynia jest rozgrzana po przejechaniu około 5 kilometrów. W niektórych typach skrzyń na podziałce oznaczony jest zakres temperatur pomiaru przy układzie zimnym i przy układzie rozgrzanym. Wykonanie pomiaru we właściwym zakresie temperatur ma bardzo istotne znaczenie dla ustalenia faktycznego poziomu oleju. Duży współczynnik rozszerzalności olei skrzyń automatycznych w funkcji przyrostu temperatury powoduje, że wykonanie pomiaru w niewłaściwym zakresie temperatur może być obarczone dużym błędem. Z kolei niewłaściwy poziom oleju może wpływać na wadliwą pracę skrzyni, lub przyczyni się do jej szybszego zużycia lub uszkodzenia. Kontrola poziomu oleju w/g podziałki dla układu zimnego, przy temperaturze tego układu znacznie niższej niż przewidziany zakres temperatury, w której powinien być przeprowadzony pomiar w większości wypadków pokaże zbyt niski poziom oleju. Kontrola poziomu oleju w/g podziałki dla układu rozgrzanego, przy temperaturze tego układu znacznie wyższej niż przewidziany zakres temperatury, w której powinien być przeprowadzony pomiar w większości wypadków pokaże zbyt wysoki poziom oleju. W zależności od wymienionych warunków używając odpowiedniej podziałki kontrolujemy poziom oleju, który nie powinien być w żadnym wypadku niższy od minimalnego, jak również nie powinien przekraczać maksymalnej wartości poziomu oznaczonego na podziałce, dopuszczanego przez producenta danego typu czy modelu skrzyni. Przy miarkach poziomu posiadających jedną podziałkę prawidłowy pomiar oleju odczytujemy zazwyczaj przy temperaturze skrzyni około 60 stopni Celsjusza, o ile oznaczenia na podziałce nie są oznaczone inaczej.

Po przejechaniu określonej drogi temperatura silnika określa w przybliżeniu temperaturę oleju skrzyni biegów. Istotną sprawą w trakcie kontroli poziomu oleju jest sprawdzenie jego klarowności i zapachu. Jeżeli chodzi o kolor, obecnie stosowane są dwa podstawowe rodzaje oleju Dexron do skrzyń automatycznych. Jeden rodzaj posiada kolor różowy lub różowoczerwony. Drugi rodzaj posiada kolor miodowożółty. Rodzaj użytego oleju uzależniony jest od typu lub modelu skrzyni biegów. Bez względu na rodzaj zastosowanego oleju przy sprawdzaniu powinien on być klarowny i mieć jeden z wymienionych wyżej kolorów. Obecnie można spotkać również oleje posiadające kolor bezbarwny lub jasnozielony. Oleje syntetyczne o podanym wyżej zabarwieniu, najczęściej stosowane są w skrzyniach nowej generacji, w których sprawdzenie poziomu oleju możliwe jest tylko w warunkach warsztatowych. Nie można jednak wykluczyć sytuacji, w której olej taki został zastosowany w skrzyni starszej generacji (posiadającej miarkę poziomu, a tym samym zezwalającej użytkownikowi na przeprowadzenie pomiaru), przy okazji wymiany oleju lub po przeprowadzonym remoncie skrzyni.

Olej mętny z wyraźnymi zmianami koloru i wyczuwalnym zapachem spalenizny świadczy o konieczności jego wymiany. Może być również sygnałem nadmiernego zużycia skrzyni.
Przy samochodach, w których stosowane są osłony dolne pod elementami zespołu napędowego użytkownik może nie zauważyć powstałego wycieku. Przy tych modelach samochodów, jeżeli skrzynia posiada miarkę oleju wskazana jest kontrola stanu co 1000km, lub natychmiast w chwili zauważenia ewentualnych nieprawidłowości w pracy skrzyni. W samochodach , w których skrzynia nie jest wyposażona w miarkę poziomu oleju należy szczególnie zwracać uwagę na wszelkiego rodzaju wycieki. W każdym typie skrzyni wycieki mogą być przyczyną wystąpienia bardzo dużych a tym samym kosztownych uszkodzeń wewnętrznych.

UWAGA:
ASB Explorera jest rozgrzana po przejechaniu około 5 kilometrów
Załączniki
olej ASB.jpg
olej ASB.jpg (66.22 KiB) Przejrzano 15720 razy
Ostatnio zmieniony 2007-11-26, 20:15 przez manius, łącznie zmieniany 2 razy.

manius

Re: sprawdzanie stanu i poziomu oleju w ASB

2007-11-26, 20:17

ktos sie pytal poco sa te rozne oznaczenia na bagnecie ASB

u gory dodalem rys/odpowiedz :-D
Ostatnio zmieniony 2007-11-26, 20:17 przez manius, łącznie zmieniany 1 raz.

manius

Re: sprawdzanie stanu i poziomu oleju w ASB

2008-01-06, 17:05

uważajcie na poziom oleju :eek:

wyczytałem dziś ze nadmiar oleju w skrzyni jest bardzo szkodliwy :-/
za dużo oleju powoduje ze olej pieni się (wiąże się z powietrzem) :eek:
przez co spada ciśnienie linii :sad:
nie muszę dodawać ze skrzynia sterowana jest
hydraulicznie/elektronicznie
reszty możecie się sami domyślić

także jeśli macie jakiekolwiek problemy z ASB
zacznijcie od sprawdzenia poziomu oleju!!!
8)
Ostatnio zmieniony 2008-01-06, 17:07 przez manius, łącznie zmieniany 3 razy.

Wróć do „SILNIK I UKŁAD NAPĘDOWY”