Rejestracja na forum została wyłączona. Obecnie forum pełni rolę archiwum wiedzy zebranej na przestrzeni lat.
Awatar użytkownika
Hubi
Posty: 4159
Rejestracja: 2007-08-14, 13:07
Lokalizacja: Warszawa/Świnoujście
Model Explorera: EX I 1994 hotwheels

[EXI][UKŁAD HAMULCOWY] WYMIANA USZCZELNIACZA ŁOŻYSKA

2010-11-17, 20:39

kiedyś już publikowałem to na forum, ale w wyniku różnych zdarzeń uległo dezintegracji ;)
Zachowało się na kompie, więc wrzucam dla potomnych ;)

WYMIANA USZCZELNIACZA ŁOŻYSKA PRZEDNIEJ PIASTY EXPLORER 1991-1994
SPRZĘGIEŁKA AUTOMATYCZNE


Poniższy opis dotyczy piasty wyposażonej w sprzęgiełka automatyczne - tzn część opisująca demontaż w pewnym stopniu różni się od demontażu sprzęgiełek manualnych.
Nigdy nie demontowałem sprzęgiełka manualnego i dlatego odpuściłem sobie jego opis.

Elementy, których nie potrafiłem prawidłowo nazwać po polsku pozostawiłem nie przetłumaczone.

Manual napisany jest w oparciu o materiały serwisowe forda.

Poniżej budowa obu piast:

piasta ze sprzęgiełkiem manualnym

Obrazek

piasta ze sprzęgiełkiem automatycznym


Obrazek

Smar łożysk kół przednich jest smarem na bazie litu, Premium Long-Life Grease XG-1-C or -K(ESA-M1C75-B) lub inny o tych samych parametrach.

UWAGA:
Smar na bazie sodu nie jest kompatybilny ze smarami litowymi. Nie wolno ich mieszać.
Nie należy smarować ani przednich, ani tylnych łożysk bez ich uprzedniego dokładnego wyczyszczenia z pozostałości po starym smarze.

Użycie "niekompatybilnego" smaru może spowodować przedwczesną utratę jego właściwości smarnych.

Jeśli regulacja łożyska nie eliminuje luzów i hałaśliwej pracy należy wyczyścić, sprawdzić i ponownie złożyć sprzęgiełka i łożyska z wykorzystaniem właściwego smaru. Jeśli pierścienie łożyska lub inne elementy takie jak walce łożyska są zużyte lub uszkodzone to należy je wymienić.

DEMONTAŻ

1. podnieść pojazd i ustawić na kobyłkach
2. odkręcić nakrętki i zdjąć koło
Obrazek

3. zdjąć obudowę sprzęgiełka
Obrazek

4. zdjąć pierścień zaciskowy
Obrazek Obrazek

5. zdjąć z trzpienia wałka przekładkę dystansową
Obrazek Obrazek

6. zdjąć pozostały mechanizm sprzęgiełka podkładki dystansowe
Obrazek Obrazek

7. usunąć jednogarbowy klin blokujący (np. za pomocą magnesu)
Obrazek

jeśli to konieczne należy delikatnie poruszać nakrętką regulacyjną w obu kierunkach tak aby zniwelować nacisk na klin blokujący co umożliwi jego łatwiejsze zdjęcie.

8. odkręcić nakrętkę regulującą łożyska za pomocą 2-3/8 calowego Hex Locknut Wrench
T70T-4252-B
Obrazek

z braku tego diabelskiego urządzenia posłużyłem się tym co miałem pod ręką ;)
Obrazek




1. podnieść pojazd i ustawić na kobyłkach
2. zdjąć koło
3. zdjąć zacisk klocków hamulcowych
4. zdjąć obudowę sprzęgiełka
5. zdjąć pierścień zaciskowy
6. zdjąć z trzpienia wałka przekładkę (odstępnik)
7. zdjąć pozostały mechanizm sprzęgiełka podkładki dystansowe
8. usunąć jednogarbowy klin blokujący
9. odkręcić nakrętkę regulującą łożyska
10. zdjąć łożysko zewnętrzne
11. zdjąć tarczę hamulcową
12. usunąć uszczelniacz z tarczy hamulcowej za pomocą przyrządu Grease Seal Remover TOOL-1175-AC i Slide Hammer T50T-100-A.
13. Usunąć łożysko wewnętrzne
14. Skontrolować stan pierścieni łożyska. Jeśli konieczne usunąć pierścień za pomocą Internal Puller D80L-943-A and Slide Hammer T50T-100-A

Jeśli będziemy wymieniać pierścień to należy również wymienić pozostałe elementy łożyska

MONTAŻ

1. nasmarować łożyska za pomocą smaru litowego przeznaczonego do pracy w wysokiej temperaturze i stałej prędkości - High Temperature Constant Velocity Grease E43Z-19590-A (ESP-M1C207-A) lub inny o tych samych parametrach.
Jeśli urządzenie służące do smarowania łożysk (bearing packer) nie jest dostępne należy wprowadzić tyle smaru ile jest to tylko możliwe między rolki łożyska i do wnętrza koszyka.

prezentacja czym jest bearing packer
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=0xIAZpCkl14[/youtube]

2. Jeśli zamierzamy zainstalować nowe pierścienie łożysk, należy umieścić pierścień w tarczy hamulcowej z wykorzystaniem narzędzia Bearing Cup Replacer T80T-4000-P i Driver Handle T80T-4000-W
3. umieścić wewnętrzne łożysko w pierścieniu wewnętrznym tarczy hamulcowej i zamontować uszczelniacz za pomocą Hub Seal Replacer T80T-4000-T and Driver Handle T80T-4000-W

Obrazek

4. Ostrożnie umieścić tarczę na wrzecionie (spindle)
5. zamontować łożysko zewnętrzne
6. zamontuj sprzęgiełko (automatyczne lub ręczne)
Ostatnio zmieniony 2010-11-17, 20:43 przez Hubi, łącznie zmieniany 1 raz.
w EXI nie ma rzeczy trudnych - czasem tylko są czasochłonne :chillout: 517015460

Wróć do „ZAWIESZENIE I UKŁAD KIEROWNICZY”