Rejestracja na forum została wyłączona. Obecnie forum pełni rolę archiwum wiedzy zebranej na przestrzeni lat.
Awatar użytkownika
Hubi
Posty: 4159
Rejestracja: 2007-08-14, 13:07
Lokalizacja: Warszawa/Świnoujście
Model Explorera: EX I 1994 hotwheels

PROCEDURA KONTROLI POZIOMU I UZUPEŁNIANIA OLEJU W ASB A4LD

2010-03-12, 09:51

aby zakończyć ciągle powtarzające się dyskusje na temat dlaczego i jak mierzyć poziom oleju w automatycznej skrzyni biegów poniżej moje tłumaczenie z instrukcji ATSG dotyczące skrzyni A4LD

PROCEDURA KONTROLI POZIOMU I UZUPEŁNIANIA OLEJU W ASB A4LD

W normalnych okolicznościach nie ma potrzeby sprawdzania poziomu oleju w skrzyni biegów. Jednak jeśli skrzynia nie pracuje poprawnie - np. biegi ślizgają się lub zmiana biegów następuje powoli lub też zauważyłeś oznaki wycieku oleju - poziom oleju powinien być skontrolowany.

Preferuje się kontrolowanie poziomu oleju w normalnej temperaturze użytkowej, po przejechaniu około 30km. Jakkolwiek, jeśli konieczne, temperaturę oleju można sprawdzić bez pokonywania wspomnianych 30km w celu uzyskania temperatury użytkowej pod warunkiem, że temperatura zewnętrzna jest powyżej 10°C.

UWAGA: Jeśli auto jest po dłuższej jeździe z dużą prędkością, było jeżdżone w ruchu miejskim w wysokiej temperaturze zewnętrznej lub też auto było wykorzystane do holowania - przed pomiarem należy silnik wyłączyć na około 30 minut w celu wychłodzenia oleju przed jego skontrolowaniem.

KONTROLA POZIOMU OLEJU

- Samochód ustawić na płaskiej powierzchni,
- uruchomić silnik i przesunąć gałkę zmiany biegów przez wszystkie pozycje, zatrzymując się na każdej aby bieg się załączył,
- zabezpieczyć gałkę zmiany biegów na pozycji P (parking), uruchomić hamulec postojowy i opuścić pojazd

UWAGA: pojazdy wyposażone w załącznik 4x4 muszą mieć przełącznik 4x4 w każdej innej pozycji niż neutralna.

POJAZD NIE MOŻE BYĆ UŻYWANY DO JEŻDŻENIA JEŚLI POZIOM OLEJU JEST PONIŻEJ DOLNEGO OTWORU ZNAJDUJĄCEGO SIĘ NA BAGNECIE I TEMPERATURA ZEWNĘTRZNA PRZEKRACZA 10°C

- po wyciągnięciu bagnetu należy wytrzeć końcówkę z oznacznikiem poziomu,
- bagnet ponownie włożyć do tuby pomiarowej upewniając się, że została prawidłowo włożona,
- ponownie wyciągnąć bagnet i odczytać poziom oleju.

Jeśli pomiar jest wykonywany w temperaturze użytkowej poziom oleju powinien powinien znajdować się w "kratkowanej" strefie na bagnecie. Jeśli auto nie było jeżdżone, a temperatura zewnętrzna jest powyżej 10°C - poziom oleju powinien się znajdować pomiędzy otworami na bagnecie.

Typ oleju powinien być nabity na bagnecie. Przed dodaniem oleju należy upewnić się, że używa się prawidłowego rodzaju. Olej należy dodawać w dawkach po 0,25 litra poprzez tubę pomiaru poziomu oleju do momentu uzyskania prawidłowego poziomu. Poziom sprawdzić według podanej wyżej procedury. W przypadku przekroczenia poziomu - nadmiar należy usunąć. Przekroczenie poziomu może doprowadzić do spienienia się oleju i rozlanie go poprzez odpowietrzenie skutkując uszkodzeniem skrzyni.

Zaniżony poziom oleju może skutkować utratą możliwości zmiany biegów lub ślizganiem. Ta sytuacja jest najbardziej wyraźna przy niskiej temperaturze zewnętrznej, przy zaparkowanym pojeździe lub przy podjeździe na wzniesienie.

Jeśli poziom oleju jest kontrolowany w momencie kiedy jest w temperaturze pokojowej może się zdarzyć, że pomiar będzie błędny i wykaże, że należy go uzupełnić .
Jeśli olej zostanie uzupełniony w takim momencie może to skutkować przekroczeniem dopuszczalnego poziomu po osiągnięciu temperatury roboczej (66-77°C)
w EXI nie ma rzeczy trudnych - czasem tylko są czasochłonne :chillout: 517015460

Wróć do „SKRZYNIE AUTOMATYCZNE ASB”