Rejestracja na forum została wyłączona. Obecnie forum pełni rolę archiwum wiedzy zebranej na przestrzeni lat.
Awatar użytkownika
Rad-T
Administrator
Posty: 10016
Rejestracja: 2007-06-22, 20:46
Lokalizacja: Kampinos
Model Explorera: SOHC 99, OHV Sport 92
Kontakt: Strona WWW Facebook

5R55E - odbudowa - rebuild

2012-12-15, 21:40

Z racji tego, że google zmieniło ustawienia serwisu picasa, większość zdjęć zniknęła z manuala.
Pełny manual zrobiony od nowa dostępny jest pod adresem:

http://www.explopedia.net/technikalia/r ... nej-5r55e/

Objawy: Skrzynia odmówiła współpracy - przestała jeździć na D i R - wymuszone 1 i 2 działały. Olej lekko przypalony z powodu próby ruszenia na R poza tym ładny i klarowny. Brak błędu na kontrolce O/D. Na komputerze błąd P0731 Gear I Incorrect ratio.
Skrzynia zrzucona z auta, powyciągane wszystkie kosze po kolei.

Obrazek

Obrazek

Kosz Overdrive miał spalone tarczki i przyszlifowane przekładki:

Obrazek

Zamówiony został zatem pełny zestaw do odbudowy skrzyni oraz zestaw upgrade do płyty sterującej poprawiający pracę skrzyni i usuwający błąd uślizgu 2/3

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Łączny koszt zestawu i upgradu wraz z wysyłką z USA około 1100-1200 pln.

Początek prac.
-----------------------------------------------------------

No dobra zacząłem powolutku dłubać przy skrzyni :)

Na pierwszy ogień poszedł ten kosz w którym zjarały się tarczki. Użyłem special tool-a ;-) żeby rozebrać go na elementy pierwsze. Chodzi o to, żeby trochę docisnąć sprężyny, aby dało się wyjąć zabezpieczenie (pierścien segera).

Obrazek

Zdjąłem zabezpieczenie i w tym momencie można było rozebrać element blokujący sprężynki.

Obrazek

Na bokach widać syf po zeszlifowanych tarczkach.

Obrazek

Ostatecznie kosz rozebrany w całości.

Obrazek

Dzięki temu będę mógł wymienić uszczelnienie wewnętrzne i zewnętrzne z pakietu uszczelek. Ważne jest aby dobrze włożyć nową uszczelkę - w odpowiednią stronę.

Obrazek

Natomiast martwi mnie (może niepotrzebnie) wygląd tego elementu. Wyraźnie widać, że przyjarało go przy okazji zeszlifowania tarczek. Pytanie czy w tym wypadku jest on do wymiany czy może nadal pracować właściwie. Są na nim również drobniutkie opiłki tarczek, które się przygrzały do powierzchni.

Obrazek
Ostatnio zmieniony 2015-10-08, 14:12 przez Rad-T, łącznie zmieniany 3 razy.

albricht
Posty: 885
Rejestracja: 2010-09-03, 21:33
Lokalizacja: Wa-wa
Model Explorera: Jeep

Re: 5R55E - odbudowa - rebuild

2012-12-15, 21:45

Papier 1500 w rękę i do dzieła.
Element jest powierzchownie przygrzany będzie dobrze :D
Exploiler I 93r całe szczęście się wyleczyłem
Jeep Grand Cherokee 5,2
Honda Accord 2,7l wersja USA
Masz problem z EX dzwoń śmiało 505 673 189
We wsi gadają że specjalista od ASB
Pier..... mam już dosyć explorerów nie naprawiam.

Awatar użytkownika
Klubowicz MirEx68
Klubowicz
Posty: 2850
Rejestracja: 2009-12-28, 01:21
Lokalizacja: St. Gierałtów
Model Explorera: II OHV 96 156KM

Re: 5R55E - odbudowa - rebuild

2012-12-16, 18:34

Jakoś nie widzę "jednokierunków",czy ich nie wymieniasz?
tel. 723810754 chcesz się dodzwonić napisz wcześniej SMS-a, w wolnej chwili oddzwonię.

Moderator Kojot
Moderator
Posty: 4526
Rejestracja: 2010-12-06, 16:21
Lokalizacja: warszawa

Re: 5R55E - odbudowa - rebuild

2012-12-16, 18:43

podobno w hameryce ich sie nie wymienia :-/ i taki super zestaw jest lekarstwem na wszystko ;-)

Awatar użytkownika
Rad-T
Administrator
Posty: 10016
Rejestracja: 2007-06-22, 20:46
Lokalizacja: Kampinos
Model Explorera: SOHC 99, OHV Sport 92
Kontakt: Strona WWW Facebook

Re: 5R55E - odbudowa - rebuild

2012-12-16, 19:16

Dziś prace przyspieszyły, cały dzień w garażu przyniósł krok naprzód oraz niespodzianki.
Zacząłem od dokładnego czyszczenia wszystkich elementów pierwszego kosza w benzynie ekstrakcyjnej, dokładnie myjąc i przedmuchując każdy element. Za poradą albrichta przypalenia przeszlifowałem delikatnie papierem 2000, rzeczywiście były one tylko powierzchowne.

Obrazek

W czasie gdy myłem elementy, tarczki zgodnie z zaleceniem manuala moczyły się w oleju (wg opisów minimum 30 min, aby dobrze nasiąkły olejem)

Obrazek


Piston (jak to będzie po polsku?) wyczyszczony, kosz również, ale jak widać pozostały na nim ślady po przypalonych tarczkach. Są niestety również minimalne zadrapania, ale mam nadzieję, że nie wpłyną one na pracę kosza. Oczywiście wszystkie uszczelki zakładam nowe - w końcu są w zestawie. W tym wypadku wchodzą dwie na piston - zewnętrzna i wewnętrzna. Ważne jest, aby wstawić je dokładnie tak samo jak były stare (wycięciem na zewnątrz)

Obrazek

Obrazek

Po osadzeniu uszczelek (warto nasmarować je ATF-em będzie łatwiej je zamontować) wciskamy piston na miejsce w koszu - dobrze jest również posmarować trochę olejem to łatwiej nam wejdzie na miejsce. Dociskamy do końca równomiernie, aby nie uszkodzić uszczelek. Układamy sprężynki na swoim miejscu.

Obrazek

Przy użyciu wcześniejszego special tool montujemy zakrywkę do sprężyn.

Obrazek

Do czego służy ten specia tool ? Otóż sprężyny są przykryte elementem, który jest zabezpieczony pierścieniem segera. Dodatkowo element ten ma zabezpieczenia aby seger nie wypadł przypadkowo. Trzeba zatem docisnąć cały element do dołu, aby zabezpieczenie przestało przeszkadzać w wyjęciu segera. Trzeba uważać, aby za mocno nie docisnąć sprężyn, aby ich nie uszkodzić. Special tool można kupić, lub zrobić samemu :)

Obrazek

tu w opcji deluxe w podkładką gumową, aby nie porysować koszy od spodu :) Dwie śruby z podkładką są wsunięte w szynę dzięki temu można swobodnie regulować rozstaw. Dolny element blokuje się o dolną część kosza. górny dociska dwie boczne śruby i ściska sprężyny.

Po zamontowaniu sprężyn i zabezpieczenia czas na montaż tarczek i stalowych przekładek. Zaczynamy od stalowej przekładki, następnie tarczka, znowu przekładka, znowu tarczka i na koniec element zamykający tarczki - gruba przekładka stalowa zabezpieczona kolejnym pierścieniem segera.
W różnych koszach jest różna ilość tarczek i przekładek. Overdrive w moim przypadku ma 2 (bywają też 3), kosz środkowy Direct ma 5, a ostatni kosz Forward 6 tarczek. Ważne jest, aby tarczki wkładać do koszy napisem TOP do góry :) tylko uwaga!!! po namoczeniu napisy przestają być czytelne!!! dobrze jest zatem ułożyć tarczki w trakcie namaczania dobrą stroną. albo sprawdzić w manualu jak powinny być ułożone (w którą stronę) nacięcia w elemencie ciernym.

Obrazek

Kolejnym element, który czyściłem był wałek oraz przednia planetarka. Przy okazji oczywiście wymiana uszczelek w elementach, w których występowały.

Obrazek

Obrazek

Kolejny kosz (Direct) procedura jak wyżej, czyli demontaż tarczek, wyjęcia zabezpieczenia i sprężyn, oczyszczenie elementów, wymiana uszczelek, montaż, nowe tarczki, etc.

Obrazek

Obrazek

Kolejnym elementem była moja ulubiona "kierownica" czyli Center Support. Oczyszczona oraz wymienione uszczelki przy łożysku (górna i dolna).

Obrazek

Obrazek

Następny był kosz forward. Procedura jak wyżej, natomiast przy czyszczeniu było w nim najwięcej syfu - nie były to opiłki tylko ten pył, który miesza się z olejem tworząc maziastą szarą masę :)

Oczywiście jak poprzednio, oczyszczone, oraz wymienione uszczelki (tym razem 3).

Obrazek

Teraz ważne pytanie. W tym koszu element, który dociska sprężyny ma wyraźne dwa ślady przyszlifowania jakimś innym elementem praktycznie dookoła. Co może być tego przyczyną i czy temat olać czy przyjrzeć się dokładnie sprawie ?

Obrazek

Następne do czyszczenia poszły planetarka Forward i obudowa z elementami. Co ciekawe są one lekko przyrdzewiałe.

Obrazek

Zęby na planetarce są całe ale mają lekkie nacięcia

Obrazek

Do czyszczenia poszło też servo revers. Przy okazji oczywiście nowe uszczelki. Wg opisu zestawu zastosowana uszczelka dzięki nowemu kształtowi (nie jest okrągła, tylko prostokątna z wycięciem) ma poprawić zapinanie wstecznego.

Obrazek

A tu pełny widok "stołu operacyjnego" - te elementy są już wyczyszczone i poskładane na nowych częściach.

Obrazek

Przyszedł więc czasu aby wydłubać ze skrzyni resztę rzeczy czyli hamulec jednokierunkowy.

Elementy wyciągane po kolei:
Obrazek

Obrazek

po wyciągnięciu pasa niespodzianka... ktoś nade mną czuwa i nie pozwolił aby to się urwało do końca :)

Obrazek

Obrazek

Dobrze, że zamówiłem kompletny zestaw, bo standardowe nie obejmują tego pasa.

I kolejne ważne pytanie. Dookoła łożyska hamulca jednokierunkowego jest wyraźny ślad przygrzania - kolorowa tęcza dookoła - czy to efekt wprasowywania łożyska, czy też coś się przegrzało konkretnie ???

Obrazek

Tak samo jest od wewnątrz elementu od strony drugiego (małego) łożyska:

Obrazek

Na tym skończyłem dzisiejsze działania, obudowa jest gotowa do kompletnego umycia.

Obrazek

Jakbyście mogli rzucić okiem na moje pytania i wątpliwości z dnia dzisiejszego byłbym wdzięczny :) 8-)
Remont SOHC in progress... the end...
...Cars don't talk back they're just four wheeled friends now...

Awatar użytkownika
Rad-T
Administrator
Posty: 10016
Rejestracja: 2007-06-22, 20:46
Lokalizacja: Kampinos
Model Explorera: SOHC 99, OHV Sport 92
Kontakt: Strona WWW Facebook

Re: 5R55E - odbudowa - rebuild

2012-12-16, 19:21

Jakoś nie widzę "jednokierunków",czy ich nie wymieniasz?
nie zamawiałem ich, nawet manual od rebuildu nie przewiduje ich wymiany :)
czy są jakieś konkretne oznaki zużycia przemawiające za wymianą ?

A właśnie miałem zapytać jeszcze o coś. Wg manuala tak można sobie sprawdzić hamulec. Wg opisu po wsunięciu w planetarkę ma się dać kręcić przeciwnie do wskazówek zegara i nie dać zgodnie ze wskazówkami... a ja sobie mogłem kręcić w jedną i drugą :) chyba, że źle rozumuję ten test :)

Obrazek
Ostatnio zmieniony 1970-01-01, 01:00 przez Rad-T, łącznie zmieniany 2 razy.
Remont SOHC in progress... the end...
...Cars don't talk back they're just four wheeled friends now...

Awatar użytkownika
Rad-T
Administrator
Posty: 10016
Rejestracja: 2007-06-22, 20:46
Lokalizacja: Kampinos
Model Explorera: SOHC 99, OHV Sport 92
Kontakt: Strona WWW Facebook

Re: 5R55E - odbudowa - rebuild

2012-12-16, 19:35

aha - jak coś napitoliłem w nazwach elementów, albo też macie inne uwagi to piszcie śmiało, coby baboli inni nie potwarzali :)
Remont SOHC in progress... the end...
...Cars don't talk back they're just four wheeled friends now...

Awatar użytkownika
Klubowicz MirEx68
Klubowicz
Posty: 2850
Rejestracja: 2009-12-28, 01:21
Lokalizacja: St. Gierałtów
Model Explorera: II OHV 96 156KM

Re: 5R55E - odbudowa - rebuild

2012-12-16, 20:13

No właśnie możesz kręcić tylko w jedną stronę. Ja od rewersa wymianiałem przy naprawie głównej, a teraz padł mi na over driwie, wtedy go nie wymieniłem.
Ostatnio zmieniony 2012-12-16, 21:44 przez MirEx68, łącznie zmieniany 1 raz.
tel. 723810754 chcesz się dodzwonić napisz wcześniej SMS-a, w wolnej chwili oddzwonię.

Awatar użytkownika
Rad-T
Administrator
Posty: 10016
Rejestracja: 2007-06-22, 20:46
Lokalizacja: Kampinos
Model Explorera: SOHC 99, OHV Sport 92
Kontakt: Strona WWW Facebook

Re: 5R55E - odbudowa - rebuild

2012-12-16, 20:21

No właśnie możesz kręcić tylko w jedną stronę. Ja od rewersa wymianiałem przy naprawie głównej, a teraz padł mi na ower driwie, wtedy go nie wymieniłem.
a jakie są objawy w trakcie jazdy ? bo to łożysko nie wygląda ani na zużyte, ani na uszkodzone, rolki są w dobrym stanie, itd...
Remont SOHC in progress... the end...
...Cars don't talk back they're just four wheeled friends now...

Awatar użytkownika
Klubowicz MirEx68
Klubowicz
Posty: 2850
Rejestracja: 2009-12-28, 01:21
Lokalizacja: St. Gierałtów
Model Explorera: II OHV 96 156KM

Re: 5R55E - odbudowa - rebuild

2012-12-16, 20:31

Jak padł na rewesie, nie ruszał z miejsca, dopiero z wymuszonej 2. Teraz miałem bardziej skomplikowane objawy i nie mogłem dojść do tego co jest powodem takiego zachowania skrzyni. dopiero po rozebraniu okazało się ze jednokierunej ślizga się w obie strony i przypalony jest przy okazji kosz(tarczki przekładki).
tel. 723810754 chcesz się dodzwonić napisz wcześniej SMS-a, w wolnej chwili oddzwonię.

albricht
Posty: 885
Rejestracja: 2010-09-03, 21:33
Lokalizacja: Wa-wa
Model Explorera: Jeep

Re: 5R55E - odbudowa - rebuild

2012-12-17, 09:43

Pierścień dociskający sprężynki w koszu forward ślady-olać.
Rdza na elementach musiał się kiedyś napić wody.
Nacięcia na planetarce to fabryka.
Mocno zmęczona i pęknięta taśma revers to efekt upalania w terenie.
Tęcza na bieżni hamulca jednokierunkowego to norma.
Exploiler I 93r całe szczęście się wyleczyłem
Jeep Grand Cherokee 5,2
Honda Accord 2,7l wersja USA
Masz problem z EX dzwoń śmiało 505 673 189
We wsi gadają że specjalista od ASB
Pier..... mam już dosyć explorerów nie naprawiam.

Awatar użytkownika
Rad-T
Administrator
Posty: 10016
Rejestracja: 2007-06-22, 20:46
Lokalizacja: Kampinos
Model Explorera: SOHC 99, OHV Sport 92
Kontakt: Strona WWW Facebook

Re: 5R55E - odbudowa - rebuild

2012-12-17, 09:44

hehehe krótko i rzeczowo w żołnierskich słowach.

Powiedz mi tylko jeszcze jak z tymi hamulcami jednokierunkowymi... czy ten test z manuala to tak powinien działać ? a może coś źle robię... bo wynikało by że moje łożysko jest... dwukierunkowe :D
Mocno zmęczona i pęknięta taśma revers to efekt upalania w terenie.
a czy taki skutek może dawać też szybkie przełączanie D - R ? Tak z ciekawości pytam ? powstanie chyba wtedy dość duże obciążenie/naprężenie, które mogłoby skutkować wyłamaniem "zęba" na pasie :roll:
Ostatnio zmieniony 1970-01-01, 01:00 przez Rad-T, łącznie zmieniany 1 raz.
Remont SOHC in progress... the end...
...Cars don't talk back they're just four wheeled friends now...

Awatar użytkownika
Klubowicz jacek4
Klubowicz
Posty: 5873
Rejestracja: 2008-06-18, 21:37
Lokalizacja: Warszawa-Pr.Płd.
Model Explorera: EX II 1996 OHV

Re: 5R55E - odbudowa - rebuild

2012-12-17, 17:48

No widzę Radek że zaraz koniec pracy, a przy okazji nauczysz się nowego fachu i będziesz skrzynki robił.

Fajny fotomanual - kontynuuj.

Ps. takie fajne rzeczy masz z tej skrzynki, że jak by coś ci zostało to jakieś pucharki zrobimy na wtopę wiosenną . (nie wkładaj wszystkiego tylko zostaw troszkę). ;-)

Mi zawsze się coś zostaje a autko i tak działa. :-D
jacek4
kom. +48 515 276 140

W walce z ogniem nie ma kompromisów - są zwycięstwa, ale i czasem są porażki...
http://www.youtube.com/watch?v=NErhyfVwscU

albricht
Posty: 885
Rejestracja: 2010-09-03, 21:33
Lokalizacja: Wa-wa
Model Explorera: Jeep

Re: 5R55E - odbudowa - rebuild

2012-12-17, 18:11

Jednokierunek może działać tylko w jedna stronę w drugą się blokuje.
Jeśli Ci się kręci w obydwie strony jest popsuty należy wymienić.
Wyłamanie zęba od taśmy nie jest efektem szybkiego przełączania z R na D lub odwrotnie.
Exploiler I 93r całe szczęście się wyleczyłem
Jeep Grand Cherokee 5,2
Honda Accord 2,7l wersja USA
Masz problem z EX dzwoń śmiało 505 673 189
We wsi gadają że specjalista od ASB
Pier..... mam już dosyć explorerów nie naprawiam.

Awatar użytkownika
Klubowicz MirEx68
Klubowicz
Posty: 2850
Rejestracja: 2009-12-28, 01:21
Lokalizacja: St. Gierałtów
Model Explorera: II OHV 96 156KM

Re: 5R55E - odbudowa - rebuild

2012-12-17, 18:44

Jednokierunek może działać tylko w jedna stronę w drugą się blokuje.
No właśnie, z tąd jego nazwa. A jak się nie blokuje to ja efekty już przerabiałem :-) .
tel. 723810754 chcesz się dodzwonić napisz wcześniej SMS-a, w wolnej chwili oddzwonię.

Wróć do „SKRZYNIE AUTOMATYCZNE ASB”