Rejestracja na forum została wyłączona. Obecnie forum pełni rolę archiwum wiedzy zebranej na przestrzeni lat.
Awatar użytkownika
Moderator Jankes
Moderator
Posty: 3111
Rejestracja: 2007-12-08, 19:37
Lokalizacja: Chicago/Kraków
Model Explorera: Każdy
Kontakt: Strona WWW

6R60 - zalecenia

2016-11-14, 07:58

Jak dobry lekarz, obserwuję stale moich pacjentów. W ten oto sposób jestem w stanie przewidzieć pewne, powtarzające się przypadłości i dzieki temu systemowi mogę ostrzec innych pacjentów. Najpierw pojawiały się problemy ze skrzyniami A4LD. Później przeszliśmy na problemy ze skrzyniami wywodzącymi się z tej samej rodziny co prawda ale lekko tylko ulepszonymi. Teraz zaś jednak zaczynają się pojawiać problemy z nowszymi skrzyniami - w tym też między innymi ze skrzynią 6R60 - wywodzącej się jakby nie było z niezbyt udanej linii 6HP firmy ZF. Ford licencję zakupił, zbudował swoją jednostkę o oznaczeniu 6R60 oraz 6R80 i przeznaczył do montażu w swoich terenówkach i pickupach. Są to skrzynie bardziej skomplikowane od poprzedniczek, bardziej rozbudowane ale przede wszystkim bardziej "elektroniczne" niż dotychczasowe. Moduł sterujący jest bowiem osadzony na płycie głównej. Każdy jest programowany do określonego samochodu a co za tym idzie nie da się przenosić z samochodu do samochodu. Można oczywiście płytę główna wymienić ale moduł trzeba przełożyć - Skrzynia bardziej skomplikowana a co za tym idzie droższe w naprawie.
Nie wszystkie jednak problemy są problemami natury elektronicznej. W większości wypadków możemy jednak tym problemom zaradzić zanim sie pojawią. Z tego co wiemy FORD oryginalnie zalecał wymianę oleju w tych skrzyniach dopiero po przebiegu 150,000 mil - jednak specjaliści, i to już od jakiegoś czasu zalecają pierwszą wymianę oleju po 30,000 mil a następne co 60,000 i to z filtrem włącznie! Powodem większości awarii są bowiem drobne cząsteczki, opiłki metalu, które krążąc z olejem mogą powodować zwarcia na płycie sterujacej a także problemy w pracy elektrozaworów.
Problem jednak w tym, że dynamiczna wymiana oleju w tej skrzyni jest praktycznie niemożliwa do wykonania ze względu na występowanie w niej (podobnie jak w skrzyni 5R55W) zaworu termalnego, który włącza obieg oleju do chłodnicy dopiero po uzyskaniu przez skrzynię właściwej temperatury pracy. Przed rozpoczęciem "pompowania" należy więc skrzynię rozgrzać do normalnej temperatury pracy bądź usunąć zawór na czas wymiany. Pikanterii dodaje całej sprawie także fakt iż skrzynia 6R60 wymaga specjalnego oleju Mercon SP - jest to niby Mercon V ale ze specjalnymi dodatkami bez których ta skrzynia sie nie obejdzie.

Przy jakichkolwiek naprawach a szczególnie przy wymianie płyty głównej należy dobrać zamiennik podając numery nie tylko wybite na płycie ale także dokładne dane samochodu włącznie z rocznikiem oraz numerem VIN. Poza tym oprogramowanie a w dzisiejszych czasach raczej wszystko jeste sterowane wszelkiej maści komputerami i modułami a te, niestety są wyposażone w oprogramowanie, które trzeba ciągle uaktualniać. Prawie wszystko poczynając od naszych komputerów a kończąc na telefonach - wiec dlaczego samochody miałyby inaczej? Skrzynia 6R60 wymaga więc tego by ją raz na jakiś czas podłączyć do komputera w celu uaktualnienia oprogramowania - Ford sam wypuszcza co jakiś czas biuletyny, w których informuje właścicieli o nowej wersji oprogramowania.

I na koniec już może tylko dodam, że zdaję sobie sprawę, iż nad wszystkim niestety nie mamy kontroli i czasami złośliwość przedmiotów martwych może być bardzo ale to bardzo denerwująca ale regularna wymiana oleju oraz filtra a także użycie właściwego oleju do wymiany oraz okresowe uaktualnianie oprogramowania w naszych samochodach pomoże pewne dolegliwości wyeliminować a niektórym zapobiec. Ten mały bowiem problem jaki dzisiaj mamy z szarpaniem przy zmianie biegów ( a który możemy naprawic po prostu przez wymiane oleju) może przerodzić się w dość poważniejszy (i zarazem o wiele kosztowniejszy).

Pytania? Zapraszam! Wszelkie uwagi oraz refleksje mile widziane.
Yankee Kustoms
Chicago, Illinois

Awatar użytkownika
Klubowicz MirEx68
Klubowicz
Posty: 2850
Rejestracja: 2009-12-28, 01:21
Lokalizacja: St. Gierałtów
Model Explorera: II OHV 96 156KM

Re: 6R60 - zalecenia

2016-11-14, 12:39

Ja ze swojej strony mogę tylko dodać tyle że będąc na szkoleniu z tych właśnie skrzyń, to znaczy całej rodziny ZF, dowiedziałem się wielu ciekawych informacji. Między innymi tego że nie zaleca się wykonywania dynamicznej wymiany oleju w tych skrzyniach a troszkę inną odmianę wymiany statycznej. Na pewno nie wolno używać środków do mycia skrzyni podczas wymiany dynamicznej. I najważniejsza informacja, można taką skrzynię zakupić nową, w zależności od wieku auta cena proporcjonalnie rośnie i jest to od około 10 000 do około 30 000 za początkowe wersje rodziny ZF.
tel. 723810754 chcesz się dodzwonić napisz wcześniej SMS-a, w wolnej chwili oddzwonię.

Moderator Kojot
Moderator
Posty: 4526
Rejestracja: 2010-12-06, 16:21
Lokalizacja: warszawa

Re: 6R60 - zalecenia

2016-11-14, 19:52

ja od razu się ucieszyłem ze swojej 4r55e a teraz kombinuje żeby nigdy w życiu nie kupić samochodu po 2000r. :P bo te to dopiero robią prawdziwych mężczyzn :D :D

Awatar użytkownika
Klubowicz MirEx68
Klubowicz
Posty: 2850
Rejestracja: 2009-12-28, 01:21
Lokalizacja: St. Gierałtów
Model Explorera: II OHV 96 156KM

Re: 6R60 - zalecenia

2016-11-14, 22:33

III- ostatecznie jeszcze można brać, IV-ka też nie jest taka tragiczna a skrzynia do ogarnięcia

edytowałem w celu poprawienia oczywistego błędu w modelu, oczywiście że chodzi o IV a nie tak jak wcześniej napisałem VI. Wkradł się tak zwany czeski błąd.
Ostatnio zmieniony 2016-11-15, 05:39 przez MirEx68, łącznie zmieniany 1 raz.
tel. 723810754 chcesz się dodzwonić napisz wcześniej SMS-a, w wolnej chwili oddzwonię.

Klubowicz karolb863
Klubowicz
Posty: 2570
Rejestracja: 2009-12-26, 11:17
Lokalizacja: Poznań
Model Explorera: był II OHV,jest SOHC

Re: 6R60 - zalecenia

2016-11-15, 00:03

tak z ciekawości,jakie są różnice pomiędzy mercon v a mercon sp,bo tylko jakieś ogólne opisy znalazłem.
Jankes,fajny pomysł z tym tematem opisującym problemy automatów,szczególnie z tymi które dopiero zaczynają się u nas pojawiać i zaczynają się psuć.
Przeczytałem że skrzynie z rodziny 6HP są niezbyt udane, miałem trzy samochody ze skrzynią 6HP i naprawdę nie mogę złego słowa na te skrzynie powiedzieć,ale może rodzina 6R jest bardziej awaryjna :),albo mi się po prostu udało,zresztą 4R55 też bardzo ładnie pracuje.
tel. 606414212

Awatar użytkownika
Marko
Posty: 336
Rejestracja: 2009-04-19, 19:24
Lokalizacja: Gdańsk
Model Explorera: Ex III V8 ; EX V V6

Re: 6R60 - zalecenia

2016-11-15, 00:05

III- ostatecznie jeszcze można brać, VI-ka też nie jest taka tragiczna a skrzynia do ogarnięcia
Czy miałeś na myśli EX IV ? Bo EX VI jeszcze nie ujrzał światła dziennego.
Jeśli tak to w zestawieniu z wcześniejszym Twoim postem odnośnie 6R60 ten wpis trochę się kłoci. Skrzynie 6R60 ; 6R80 występują właśnie w ex IV gen.
W EX V gen występują już skrzynie serii 6F50; 6F55. To już chyba coś innego konstrukcyjnie choćby z racji umiejscowienia i przeniesienia napędu (nie wzdłuż ale poprzecznie). EX V gen. mają silniki umieszczone poprzecznie i napęd na przednie koła z dołączanym tyłem (wersja 4X4).

Przyznam się , że Twoje informacje Jankes trochę mnie zaskoczyły, z racji tego że skrzynie serii 6R siedzą we wszystkich Mustangach V gen. od 2011 r. Osobiście nie słyszałem od ich właścicieli złych opinii , raczej same superlatywy. A to co one znoszą podczas eksploatacji tych aut jest naprawdę godne podziwu. Nikt też na forum Mustanga nie spotkał się z koniecznością, myślę że nawet nie słyszał o uaktualnieniach ich programów. A mamy tam człowieka, który chyba jako jedyny w PL ma autoryzację Forda na ten model auta i posiada dostęp do wszelkich fabrycznych programów.

Awatar użytkownika
Klubowicz MirEx68
Klubowicz
Posty: 2850
Rejestracja: 2009-12-28, 01:21
Lokalizacja: St. Gierałtów
Model Explorera: II OHV 96 156KM

Re: 6R60 - zalecenia

2016-11-15, 05:43

Wiadomości na temat większej lub mniejszej awaryjności są zbierane przez producenta na podstawie zamówień na części i zgłaszanych problemów przez sieć ASO. Ale coś w tym wszystkim jest, pomimo teoretycznej bezawaryjności, są przypadki kiedy owe skrzynie trafiają do warsztatów z typowymi dla siebie objawami zakłócenia ich pracy.
tel. 723810754 chcesz się dodzwonić napisz wcześniej SMS-a, w wolnej chwili oddzwonię.

k-91
Posty: 168
Rejestracja: 2014-11-02, 11:44
Lokalizacja: Lublin
Model Explorera: 4.6 V8 3V 2007 Eddie Bauer

Re: 6R60 - zalecenia

2016-11-15, 09:32

Witam....mam taką skrzynię w swoim EX IV...auto ma już przejechane 205 tys km i póki co jakiś strasznych rzeczy nie zauważyłem. Olej wymieniłem przy przebiegu ok 195 tys...co było wcześniej to nie wiem bo kupiłem go z przebiegiem ok 185tys. Wlałem za poradą forumowiczów olej Ravenol 6HP (mam nadzieję że dobry...). Zapytam przy okazji....czy coś się stanie jak będę wymieniał w niej olej i filtr powiedzmy co 2 lata? (koszt mnie nie przeraża itd), czy lepiej nie robić tego?

p.s....przypomniało mi się :-) ...jakiś czas temu gdy jechałem i zatrzymałem się na światłach (na hamulcu i na D) to auto zaczęło mi szarpać do przodu, takie cykliczne nie za mocne szarpnięcia. Gdy puściłem hamulec jechał normalnie, gdy zmieniłem na N też normalnie. Zdziwiło mnie to trochę bo jeżdżę już 4 automatem i nigdy nie maiłem takiego przypadku :-/ . Przejechałem do domu ok 1 kilometr, wyłączyłem silnik...włączyłem i wszystko było oki :?: .....macie jakieś pomysły co to mogło być...????

Dzięki i pozdrawiam....Marek

Awatar użytkownika
Klubowicz MirEx68
Klubowicz
Posty: 2850
Rejestracja: 2009-12-28, 01:21
Lokalizacja: St. Gierałtów
Model Explorera: II OHV 96 156KM

Re: 6R60 - zalecenia

2016-11-15, 15:09

Olej wymieniaj tak jak wymieniałeś a powinno być wszystko OK. Niestety pewne elementy w skrzyni się starzeją i jak zauważysz jakieś lekko niepokojące zmiany podczas załączania biegów niezwłocznie zgłoś się z problemem do wykwalifikowanego warsztatu, tutaj Zenek złota rączka nie poradzi.
tel. 723810754 chcesz się dodzwonić napisz wcześniej SMS-a, w wolnej chwili oddzwonię.

Awatar użytkownika
Klubowicz wit.rys
Klubowicz
Posty: 2187
Rejestracja: 2013-03-17, 09:36
Lokalizacja: Chyrzyna-podkarpacie
Model Explorera: już nie ...

Re: 6R60 - zalecenia

2016-11-15, 16:17

tutaj Zenek złota rączka nie poradzi.
Zdecydowanie lepszy będzie Mirek ;D

Tego Pana polecam !!! :)
Witold
(604902478, wit.rys@gmail.com)

Arthur
Posty: 254
Rejestracja: 2013-09-12, 13:22
Lokalizacja: Warszawa
Model Explorera: I I O H V `9 6

Re: 6R60 - zalecenia

2016-11-15, 19:10

nie ma to jak automat z ohv ... w razie co wystarczy pobocze, dobry młotek, majsel ew. jakiś śrubokręt ....

Moderator Kojot
Moderator
Posty: 4526
Rejestracja: 2010-12-06, 16:21
Lokalizacja: warszawa

Re: 6R60 - zalecenia

2016-11-15, 20:02

ty akurat się nie martw masz blisko jedyne narzędzie ci potrzebne to 3.500 zł ;D :D :D

Awatar użytkownika
Klubowicz MirEx68
Klubowicz
Posty: 2850
Rejestracja: 2009-12-28, 01:21
Lokalizacja: St. Gierałtów
Model Explorera: II OHV 96 156KM

Re: 6R60 - zalecenia

2016-11-15, 20:04

nie ma to jak automat z ohv ... w razie co wystarczy pobocze, dobry młotek, majsel ew. jakiś śrubokręt ....

Niestety nie zawsze, nawet w OHV czasami pojawiają się takie problemy że ciężko sobie z nimi poradzić wyspecjalizowanym narzędziami
tel. 723810754 chcesz się dodzwonić napisz wcześniej SMS-a, w wolnej chwili oddzwonię.

Arthur
Posty: 254
Rejestracja: 2013-09-12, 13:22
Lokalizacja: Warszawa
Model Explorera: I I O H V `9 6

Re: 6R60 - zalecenia

2016-11-15, 20:44

ty akurat się nie martw masz blisko jedyne narzędzie ci potrzebne to 3.500 zł ;D :D :D
ja tam po stodołach bez poczekalni z kawką nie naprawiam :-P

Moderator Kojot
Moderator
Posty: 4526
Rejestracja: 2010-12-06, 16:21
Lokalizacja: warszawa

Re: 6R60 - zalecenia

2016-11-15, 20:45

hehe kiedyś ci to przypomnę :D :D

Wróć do „SKRZYNIE AUTOMATYCZNE ASB”