Rejestracja na forum została wyłączona. Obecnie forum pełni rolę archiwum wiedzy zebranej na przestrzeni lat.
Awatar użytkownika
Rad-T
Administrator
Posty: 10016
Rejestracja: 2007-06-22, 20:46
Lokalizacja: Kampinos
Model Explorera: SOHC 99, OHV Sport 92
Kontakt: Strona WWW Facebook

Re: [fotomanual] SOHC odbudowa silnika i wymiana rozrządu

2013-06-02, 14:32

Szybki raport :D

kasety całe, wszystko pięknie wygląda... rozleciał się ślizg malutkiego łańcuszka od wałka wyważającego - ten taki tyci cienki :P

wieczorem foty :)

franko - pisz jaką masz teorię :) może zdążę coś poprawić przed złożeniem.
Remont SOHC in progress... the end...
...Cars don't talk back they're just four wheeled friends now...

Awatar użytkownika
Rad-T
Administrator
Posty: 10016
Rejestracja: 2007-06-22, 20:46
Lokalizacja: Kampinos
Model Explorera: SOHC 99, OHV Sport 92
Kontakt: Strona WWW Facebook

Re: [fotomanual] SOHC odbudowa silnika i wymiana rozrządu

2013-06-03, 08:37

Wczorajszy dzień to dalszy ciąg rozbierania i mycia.

Zacząłem od zdjęcia koła z przedniego wałka. Do tej operacji potrzebny jest ściągacz - bez niego ani rusz.

Obrazek

Dwie długie śruby ósemki wkręcamy w koło.

Obrazek

Poluzowujemy śrubę od koła o kilka zwoi i o nią zapieramy ściągacz. Śruba wg. manuala i tak jest jednorazowa (tzn jest śrubą z serii dynamicznych - raz dokręcona odpowiednim momentem, a potem ponownie zdjęta traci swoje właściwości sprężyste. No mniej więcej o to chodzi :) ). Jak dojedziemy kołem do śruby, znowu odkręcamy ją o kilka zwoi i znowu zapieramy ściągacz i tak do końca. Potem wystarczy już delikatne puknięcie gumowym młotkiem żeby koło zeszło z wałka.

Jak widać uszczelniacz zdecydowanie do wymiany.

Obrazek

Koło trzeba zdjąć, aby można było się dostać do pokrywy rozrządu.

Zacząłem jednak od zdjęcia misek olejowych - chciałem sprawdzić czy znajdę tam jakieś resztki połamanych ślizgów.

Dolną miskę odkręcamy kluczem 10 (u mnie już ktoś wsadził śrubę zastępczą).

Obrazek

Przy okazji wymyłem dolną miskę i pokrywy zaworów. Co ciekawe w misce nie znalazłem żadnych odłamków ślizgów.

Obrazek

Teraz żeby zdjąć górną cześć miski - tą przykręcaną do bloku, najpierw trzeba odkręcić ssak oleju. Jeśli nie macie nowej uszczelki, trzeba ostrożnie obchodzić się przy ściąganiu ssaka :)
U mnie było klejone na silikon bez uszczelki w ogóle...

Obrazek

Ssak należy dokładnie obejrzeć, wyczyścić sitko i poszukać połamanych kawałków ślizgów.

W moim sitku było sporo farfocli z silikonu, ale teoretycznie żadnych odłamków. Wypłukałem go w benzynie i zacząłem potrząsać energicznie. Dopiero wtedy "coś" się odkleiło i zaczęło grzechotać. I..... znalazły się. Dwa malutkie kawałeczki.

Obrazek

Zacząłem zatem odkręcać dalej górną miskę. Śruby klucz 13 - jest ich 8 łącznie, sześć od strony miski i dwie poza miską.

Obrazek

Następnie dwie torksowe od strony skrzyni (jedna długa, druga normalna):

Obrazek

Obrazek

A następnie całe wiaderko śrubek klucz "10".

Potem miska jest już wolną, więc można ją odklejać od bloku.

Od razu znalazł się winowajca. Najmniejszy ślizg, najmniejszego łańcuszka w całym układzie :P - od wałka wyważającego. Od razu uprzedzam osoby, które kupują zestawy kaset do rozrządu. Ten ślizg i łańcuszek bardzo często są pomijane w zestawach podstawowych. Wydaje mi się, że u mnie też nie był wymieniany ani razu i stąd taki efekt.

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Jutro przyjeżdżają pierwsze graty. A mnie została jeszcze do rozebrania przednia pokrywa rozrządu i wszystkie elementy rozrządu będą już wtedy obnażone :)

Ponawiam pytanie :) czy wszystkie elementy (wałki, etc) mam dobrze ustawione na chwilę obecną czy muszę poprawić jakąś pozycję - nie chciałbym rozkręcić kaset przy źle ustawionym silniku.
Remont SOHC in progress... the end...
...Cars don't talk back they're just four wheeled friends now...

Awatar użytkownika
mastan
Posty: 551
Rejestracja: 2007-08-18, 22:40
Lokalizacja: Kwidzyn, pomorskie

Re: [fotomanual] SOHC odbudowa silnika i wymiana rozrządu

2013-06-03, 09:33

Wczorajszy dzień to dalszy ciąg rozbierania i mycia.

Obrazek

Ponawiam pytanie :) czy wszystkie elementy (wałki, etc) mam dobrze ustawione na chwilę obecną czy muszę poprawić jakąś pozycję - nie chciałbym rozkręcić kaset przy źle ustawionym silniku.
Tak być powinno :
http://www.explorerfanklub.org.pl/forum/files/d_194.jpg
Samochód będzie ci służyć do końca życia,jak będziesz nim bardzo szybko jeździł.

Awatar użytkownika
Rad-T
Administrator
Posty: 10016
Rejestracja: 2007-06-22, 20:46
Lokalizacja: Kampinos
Model Explorera: SOHC 99, OHV Sport 92
Kontakt: Strona WWW Facebook

Re: [fotomanual] SOHC odbudowa silnika i wymiana rozrządu

2013-06-03, 09:47

Czyli znaczniki na zębatce przy wałku powinny wpasowywać się w godzinę trzecią.

Obrazek

mastan czy pozycja wałka wyważającego wpływa w ogóle na coś ? Z tego co patrzę na fotki na hamerykańskim forum oraz na ustawienie mojego wałka, ten znacznik się nie zgrywa prawidłowo.

fotka u mnie jest wyżej w postach, a tu np. fotka z wątku 2000streetrod, który pisał ichniejszy manual od rozrządu.

Obrazek

Jak widać w obydwu wypadkach znaczniki te są gdzieś "w kosmosie"
Remont SOHC in progress... the end...
...Cars don't talk back they're just four wheeled friends now...

Awatar użytkownika
mastan
Posty: 551
Rejestracja: 2007-08-18, 22:40
Lokalizacja: Kwidzyn, pomorskie

Re: [fotomanual] SOHC odbudowa silnika i wymiana rozrządu

2013-06-03, 14:35

Piszą ,żeby ustawiać z tymi znacznikami ,a czy to ma znaczenie ? Ciekawostką jest to ,że rozrząd do 2WD wogóle nie ma tego łańcucha .Podstawa to ustawienie pierwszego tłoka w TDC .
Ostatnio zmieniony 2013-06-03, 14:39 przez mastan, łącznie zmieniany 1 raz.
Samochód będzie ci służyć do końca życia,jak będziesz nim bardzo szybko jeździł.

Awatar użytkownika
Adrian
Posty: 3080
Rejestracja: 2007-08-02, 21:48
Lokalizacja: Dolny śląsk
Model Explorera: Ex 2002 4.6 V8; 2012 Camaro 45th 6.2

Re: [fotomanual] SOHC odbudowa silnika i wymiana rozrządu

2013-06-03, 14:53

A to ciekawe u mnie konwerter był skręcony na śruby 14mm
U mnie w OHV 95' też jest 14mm.
Był Ex2 97', Ex2 95' i ex2 99'. Jest ex 3 02'

Awatar użytkownika
Rad-T
Administrator
Posty: 10016
Rejestracja: 2007-06-22, 20:46
Lokalizacja: Kampinos
Model Explorera: SOHC 99, OHV Sport 92
Kontakt: Strona WWW Facebook

Re: [fotomanual] SOHC odbudowa silnika i wymiana rozrządu

2013-06-03, 15:02

w tym momęcie piękną sprawą było by kapitalke silnika zrobić tak przy "okazji" :mrgreen: głowice, uszczelniacze inne pierdoły które by mogły, a nie muszą być wymienione..
głowice były robione przy poprzednim rozrządzie. Teraz do wymiany idą wszystkie uszczelki, które będe miał na wierzchu - jak pisałem na początku tematu, oraz uszczelniacze wału przód/tył.
Remont SOHC in progress... the end...
...Cars don't talk back they're just four wheeled friends now...

elektryk13a
Posty: 90
Rejestracja: 2011-07-23, 12:00
Lokalizacja: Szczerców

rozrząd

2013-06-03, 20:18

Nie wiem czy to prawda ale możesz to sprawdzić gdzieś przeczytałem że znaki na wałku balansowym i wale korbowym ( 12 godzina ) pokrywają się bodajże raz na siedem obrotów chyba tej małej zębatki. Też czekam rozrząd bo kupiłem furaka z rozsypanym rozrządem.
I jeszcze jedno choć nie jestem mechanikiem to wydaje mi się,żeby silnikiem nie trzepało to go wyważono to tak jak z oponkami poprawcie jeśli się mylę. Czyli kręcić małą zębatką aż się zgrają te dwa ustawienia.
Ostatnio zmieniony 2013-06-03, 20:26 przez elektryk13a, łącznie zmieniany 1 raz.

Awatar użytkownika
Rad-T
Administrator
Posty: 10016
Rejestracja: 2007-06-22, 20:46
Lokalizacja: Kampinos
Model Explorera: SOHC 99, OHV Sport 92
Kontakt: Strona WWW Facebook

Re: [fotomanual] SOHC odbudowa silnika i wymiana rozrządu

2013-06-04, 08:26

No coś z tym wyważeniem pewnie jest, no bo z drugiej strony po co by dawali znacznik jeśli nie miałby on znaczenia. Pytanie tylko czy wcześniejsze wymiany u mnie znacznik był prawidłowo ustawiany :)

Wczoraj doszła paczka z pierwszą partią części. Tu od razu wielkie podziękowania dla rkosa za załatwienie części i cierpliwość w moim wachlowaniu numerami fordowskimi i za sprawdzanie dostępności kolejnych elementów ;)

Obrazek

Zdjąłem również pokrywę rozrządu, teraz już wszystkie części są na wierzchu. Tutaj również bez strat fizycznych - owszem zębatki powycierane, łańcuch też, ale nic nie pourywane, ani nie połamane.

Obrazek

Obrazek

Teraz mam pytanie - czy zębatki z wałka korbowego są wprasowywane ? Bo pójdą też do wymiany.

Obrazek

Odkręciłem też kolektory wydechowe - poszły bez najmniejszego problemu, nawet nie musiałem używać rurki jako argumentu :)

Obrazek

Kolektory trafią do planowania i może smarnę je farbą jakąś.

Wydłubałem też brok zasłaniający śrubę od kasety rozrządu. Najlepiej stuknąć w nią punktowo parę razy przy brzegu, tak żeby wbić do środka jedną stronę, wtedy druga wyjdzie na tyle, aby brok wydłubać.

Obrazek
Remont SOHC in progress... the end...
...Cars don't talk back they're just four wheeled friends now...

Moderator Kojot
Moderator
Posty: 4526
Rejestracja: 2010-12-06, 16:21
Lokalizacja: warszawa

Re: [fotomanual] SOHC odbudowa silnika i wymiana rozrządu

2013-06-04, 13:43

Teraz mam pytanie - czy zębatki z wałka korbowego są wprasowywane ? Bo pójdą też do wymiany.
powinna ci ładnie zejść jak łańcuch zejmiesz ;-)

Awatar użytkownika
Damian
Posty: 709
Rejestracja: 2010-10-23, 03:49
Lokalizacja: Piła

Re: [fotomanual] SOHC odbudowa silnika i wymiana rozrządu

2013-06-04, 14:50

Radek powrzucaj później wszystkie numery seryjne zakupionych części :)

Awatar użytkownika
Rad-T
Administrator
Posty: 10016
Rejestracja: 2007-06-22, 20:46
Lokalizacja: Kampinos
Model Explorera: SOHC 99, OHV Sport 92
Kontakt: Strona WWW Facebook

Re: [fotomanual] SOHC odbudowa silnika i wymiana rozrządu

2013-06-04, 16:14

Radek powrzucaj później wszystkie numery seryjne zakupionych części :)
zbiorę, zbiorę, ale nie licz, że będzie dzięki temu łatwiej skompletować :D
części już są obecnie z 3 różnych krajów ściągane. Niektóre elementy w ogóle nie występują w katalogach europejskich forda, trzeba szukać pojedynczych part numberów w usa. Są jaja, ale musi się udać :)
Remont SOHC in progress... the end...
...Cars don't talk back they're just four wheeled friends now...

Awatar użytkownika
Damian
Posty: 709
Rejestracja: 2010-10-23, 03:49
Lokalizacja: Piła

Re: [fotomanual] SOHC odbudowa silnika i wymiana rozrządu

2013-06-04, 16:38

Już sama konstrukcja rozrządu na tylu łańcuchach to są jaja :-D

Awatar użytkownika
Rad-T
Administrator
Posty: 10016
Rejestracja: 2007-06-22, 20:46
Lokalizacja: Kampinos
Model Explorera: SOHC 99, OHV Sport 92
Kontakt: Strona WWW Facebook

Re: [fotomanual] SOHC odbudowa silnika i wymiana rozrządu

2013-06-04, 16:43

Już sama konstrukcja rozrządu na tylu łańcuchach to są jaja :-D
prawie jak w maszynie parowej jakiejś :D
a tak przy okazji, te wszystkie Timing Complete Kit to o kant dupy roztrzaskać :) bo to tylko namiastka tego co naprawdę w tych rozrządach występuje, a potem się dziwić, że to się sypie po 80 tys. kilometrów. Sypie się, bo lecą inne elementy, które mają już na karku po 300 tysi przebiegu :D i nigdy nie były nawet dotykane przy rozrządzie.
Remont SOHC in progress... the end...
...Cars don't talk back they're just four wheeled friends now...

Awatar użytkownika
Rad-T
Administrator
Posty: 10016
Rejestracja: 2007-06-22, 20:46
Lokalizacja: Kampinos
Model Explorera: SOHC 99, OHV Sport 92
Kontakt: Strona WWW Facebook

Re: [fotomanual] SOHC odbudowa silnika i wymiana rozrządu

2013-06-11, 19:03

Dziś przyszła kolejna porcja części z PL/DE.

Obrazek

Obrazek

A zatem dostawa europejska zakończona. Teraz tylko paczka z USA i będzie komplet.

Od razu pytanie techniczne jeszcze dotyczące rozbierania rozrządu :) bo w zasadzie łańcuchy mogę zacząć składać.

W manualach hamerykańskich cały czas zwracają uwagę na ten pierwszy cylinder i ustawienie w kompresji:
Make sure that the #1 cylinder is on the compression stroke by placing a finger over the removed #1 spark plug opening and feeling for pressure as the piston approaches TDC.
Czyli muszę kręcić kołem wału korbowego, dochodząc do punktu TDC (czyli znacznik "0", lub wcięcie/klin na dwunastej) tyle razy, aby dojść do pozycji pierwszego cylindra w pozycji kompresji. Mam wykręcić świece i wcisnąć tam palucha i poczuć ciśnienie ? Dobrze rozumuje ?
Czy może jest jakiś sposób wzrokowy przy obecnym stopniu zdjęcia obudów, pokryw, etc :)
Czy wtedy też znaczniki z łańcuchów i kółek będą na swoim miejscu ? A może ktoś się nudzi w niedziele i ma ochotę złożyć mi to na szybko ? :D
Remont SOHC in progress... the end...
...Cars don't talk back they're just four wheeled friends now...

Wróć do „ROZRZĄD SOHC”