Rejestracja na forum została wyłączona. Obecnie forum pełni rolę archiwum wiedzy zebranej na przestrzeni lat.
Awatar użytkownika
jash
Posty: 329
Rejestracja: 2007-07-12, 20:35
Lokalizacja: Poznań

Re: Chlodzenie oleju w silniku i ASB (projekt)

2007-09-04, 23:47

Marian,
skąd Ty bierzesz te wszystkie pomysły? Skąd bierzesz te zdjęcia? Życia nie masz? Masz na drugie BAZA DANYCH?
No, ale dobrze że jesteś :-P
Jash
Jash

Awatar użytkownika
Boni
Posty: 636
Rejestracja: 2007-09-04, 21:20
Lokalizacja: Grodzisk Maz

Re: Chlodzenie oleju w silniku i ASB (projekt)

2007-09-05, 08:19

No rzeczywiście, kolega jest encyklopedia ;) ja też mam paręset MB obrazków i schematów o Fordach, ale na szybkiego nie znalazłem żadnego, żeby pokazać o co mi chodzi. A chodzi o elementy 25, 26 i ew. nieco krótszy filtr, żeby zmieściło się wszystko. Uszczelka 27 teoretycznie jest specjalna, na osobnym kodzie itd. itd. i ma jakąś zupełnie absurdalną cenę, ale pasuje taka zwykła od filtra, jeżdżę na takiej ponad rok.

manius

Re: Chlodzenie oleju w silniku i ASB (projekt)

2007-09-06, 15:52

hmm,
po długich namysłach, obliczeniach i konsultacjach będzie tak:
(i zamknę się w ~ 160€)


silnik dostanie chłodnice oleju 10 żeberkowa o współczynniku H15
(na żadne rajdy nie jeżdżę wiec w zupełności wystarczy i teoretycznie
przy temp.otoczenia +50°C temp.oleju nie przekroczy 120°)

chłodnica oleju skrzyni dostanie dodatkowy wentylator z włącznikiem termicznym
(niestety wszystkie włączają od 80°, a ja potrzebuje już od 70° albo regulowany)

spotkał się już ktoś z takim włącznikiem ale regulowanym?
Załączniki
50051.jpg
50051.jpg (10.98 KiB) Przejrzano 3776 razy
Ostatnio zmieniony 2007-09-06, 21:59 przez manius, łącznie zmieniany 3 razy.

manius

Re: Chlodzenie oleju w silniku i ASB (projekt)

2007-09-06, 22:05

no i proszę kto szuka ten znajdzie

wentylatorek z Kawy GPZ 900
za :evil: 8€
i dwustopniowy wlacznik temp. za 5€
Załączniki
f40a_1.JPG
f40a_1.JPG (21.08 KiB) Przejrzano 3753 razy
74e1_1.JPG
74e1_1.JPG (24.07 KiB) Przejrzano 3747 razy
Ostatnio zmieniony 2007-09-06, 22:19 przez manius, łącznie zmieniany 1 raz.

chevidan

Re: Chlodzenie oleju w silniku i ASB (projekt)

2007-09-06, 22:23

na 100 % nie jestem pewien akurat w tym modelu,ale motocyklach wentylator jest za chłodnicą a ty musisz mieć taki który jest montowany przed.będzie chodził w drugą stronę,a jak podłączysz odwrotnie przewody to ruszy w drugą stronę ale konstrukcja śmigła przy odwrotnym podłączeniu da marny efekt.

manius

Re: Chlodzenie oleju w silniku i ASB (projekt)

2007-09-06, 22:41

na 100 % nie jestem pewien akurat w tym modelu,ale motocyklach wentylator jest za chłodnicą a ty musisz mieć taki który jest montowany przed.będzie chodził w drugą stronę,a jak podłączysz odwrotnie przewody to ruszy w drugą stronę ale konstrukcja śmigła przy odwrotnym podłączeniu da marny efekt.
nie nie
wentylator zamontuje miedzy chłodnica oleju i klimy
dlatego brałem z motoru bo jest mała
będzie ciągnąc nie dmuchac

manius

Re: Chlodzenie oleju w silniku i ASB (projekt)

2007-09-14, 09:49

no i kicha,
wentylatorek jest za gruby o 15mm i sie nie miesci (juz zostal sprzedany, i na piwo zostalo)
bedzie wieksza chlodnica oleju ASB (tez juz dorwalem, nówencja za 24€)
ale zeby skrzynia nie pracowala ciagle na za zimnym oleju,
musze w uklad wpiac termostat (najlepiej regulowany, albo limes 60-70°)

wszystkie termostaty sa przewaznie do silnika i otwieraja sie przy 90°
a to mi troche za wysoko,
widzieliscie moze gdzies taki do kupienia (montuja przewaznie w motocyklach)
za chiny nie moge nic znalezc
Załączniki
Oelthermostat.JPG
Oelthermostat.JPG (207.12 KiB) Przejrzano 3687 razy
Ostatnio zmieniony 2007-09-14, 09:52 przez manius, łącznie zmieniany 1 raz.

Awatar użytkownika
wajc83
Posty: 444
Rejestracja: 2007-08-20, 08:34
Lokalizacja: łódź

Re: Chlodzenie oleju w silniku i ASB (projekt)

2007-09-23, 18:25

mozna regulowany załozyc od układu centralnego ogrzewania w domu nie wyglada za specjalnie ale od 0 -90 stopni ma zakres

[ Dodano: 2007-10-29, 14:10 ]
Mam pytanka jak założę taka chłodnice to obniży troszkę temperaturę? myślałem jeszcze wentylator na guzik zamontować jak sie wygłupiam to obrazu włączać. I czy lepiej wpiac sie w powrót czy zasilanie oryginalnej chłodnicy (mam zintegrowana)http://moto.allegro.pl/item259801911_ch ... _nowa.html

Awatar użytkownika
Boni
Posty: 636
Rejestracja: 2007-09-04, 21:20
Lokalizacja: Grodzisk Maz

Re: Chlodzenie oleju w silniku i ASB (projekt)

2007-11-17, 23:40

Podepnę tu, żeby w jednym miejscu było.

Przy okazji wymiany oleju spróbowałem wepchnąć do Explo chłodnicę wodną oleju silnika z 2.9 od Scorpio. Wcześniej w wątku manius pokazał rysunki, idzie o części 25, 26, a tu zdjęcia, chłodniczka z kawałkiem rurki od wody i rurka-przedłużka:

Obrazek

Obrazek

i po założeniu:

Obrazek

Ogólnie - ciasno, ale wlazło, walka od dołu z chłodnicą i filtrem była ciężka, ale w końcu ułożyłem wszystko. Robotę z wodnymi rurkami małego obiegu ułatwił brak filtra (mamy stożek) i rozwalona klima (mogłem osuszacz odłączyć bez problemu), wystarczyło rozciąć jeden z węży i starczył, razem z tą rurką metalową którą dostałem z chłodniczką. Filtr normalny, wystaje te 5cm w dół, nic nie przeszkadza.
[Dopisane] Zapomniałem - musiałem przewód masowy silnika z tej wiązki co idzie pod michę odłączyć i inaczej wywinąć na silnik, bo diabelnie przeszkadzał, ale samą wiązkę z tym solidnym wspornikiem udało się zostawić.

Jedyne wytłumaczenie że Ford zafundował nam przegrzewający się nieco olej i silniki jest - cięcie kosztów i walenie klienta w otwór, bo rozwiązanie mieli gotowe, używali go przez całe lata, i fizycznie wszystko mieści się niewiele gorzej niż w Scorpio 2.9...
Ostatnio zmieniony 2007-11-18, 20:33 przez Boni, łącznie zmieniany 1 raz.

manius

Re: Chlodzenie oleju w silniku i ASB (projekt)

2007-11-18, 00:50

Boni,
dobre to, gratuluje pomysłu :lol:

hmm,
ja zostaje jednak przy dodatkowej chłodnicy (tym bardziej ze już kupiona)
może mnie to troszkę drożej wyjdzie
a jakoś tak mi się ta woda z olejem nie widzi

Awatar użytkownika
Boni
Posty: 636
Rejestracja: 2007-09-04, 21:20
Lokalizacja: Grodzisk Maz

Re: Chlodzenie oleju w silniku i ASB (projekt)

2007-11-18, 20:29

Boni,
a jakoś tak mi się ta woda z olejem nie widzi
A czemu akurat to ci się nie widzi?? :shock: Przecież tak w zasadzie główna chłodnica to też woda z olejem (ATF ;) ), i zresztą to rozwiązanie ma pewne zalety (bo woda ma stabilizowaną temperaturę, a powietrze nawiewane ma od -30 do +40, dwa, wodna działa w obie strony, najpierw dogrzewa olej, potem go chłodzi), jedyne co nieznane to wydajność tego co założyłem od 2.9, bo powietrzną można sobie policzyć i dobrać samemu; ale ufam że coś to daje, bo np. w 2.9 OHV nikt nie słyszał o przegrzewaniu czy 140 stopniach. Co do np. trwałości, to też nie jest jakoś źle, na kilkadziesiąt znajomych Scorpio OHV (kilkunastoletnich!) nikomu taka chłodniczka nie puściła, ani na zewnątrz, ani woda-olej. Ja miałem pewne obawy bardziej o przepływ oleju, czy nie zmniejszy w 4.0, ale jak zobaczyłem wielkość kanałów w tym kolanku w Explo, to mi obawy przeszły.

manius

Re: Chlodzenie oleju w silniku i ASB (projekt)

2007-11-18, 20:53

Hallo Boni,
zle sie wyrazilem z tym woda z olejem
nie chodzilo mi o trwalosc tej chlodniczki, i ze cos sie tam stanie :x
tylko wlasnie:
to rozwiązanie ma pewne zalety (bo woda ma stabilizowaną temperaturę, a powietrze nawiewane ma od -30 do +40, dwa, wodna działa w obie strony, najpierw dogrzewa olej, potem go chłodzi)
olej i tak sie wczesniej zagrzewa jak woda takze to dogrzewanie oleju nie bedzie funkcjonowalo (raczej odwrotnie)
ta stabilizowana temperatura wody ma owszem swoje zalety,
ale nie chce dodatkowo obciazac ukladu wodnego
(nie mam czujnika temp. wody i trudno okreslic o ile podskoczy temp.
i ile bedzie trwalo zanim temp. zejdzie na normal)

wole jednak ten system z chlodnica na zewnatrz,
ale oczywiscie sterowane przez termostat :-)
ktory zadziala jak tylko olej osiagnie ~84°C

Boni, ogolnie nie ma nic przeciwko takiemu systemowi,
w koncu montowali to w Fordach VW, i ktos nad tym myslal
zeby funkcjonowalo,
po prostu wole to tradycyjne rozwiazanie :-)
Załączniki
termostat_pl_792.jpg
termostat_pl_792.jpg (73.53 KiB) Przejrzano 3531 razy
Ostatnio zmieniony 2007-11-18, 20:57 przez manius, łącznie zmieniany 1 raz.

Awatar użytkownika
Boni
Posty: 636
Rejestracja: 2007-09-04, 21:20
Lokalizacja: Grodzisk Maz

Re: Chlodzenie oleju w silniku i ASB (projekt)

2007-11-18, 21:19

ale nie chce dodatkowo obciazac ukladu wodnego
(nie mam czujnika temp. wody i trudno okreslic o ile podskoczy temp.
i ile bedzie trwalo zanim temp. zejdzie na normal)

wole jednak ten system z chlodnica na zewnatrz,
ale oczywiscie sterowane przez termostat :-)
ktory zadziala jak tylko olej osiagnie ~84°C
Ja wolę rozwiązania jak najprostsze ;) co do obciążania i gotowania wody, to generalnie nie obawiałbym się, bo główna chłodnica jest praktycznie taka sama w aplikacjach ponad 200KM (2.9 Cosworth czy nowsze 4.0) więc przegrzewanie w OHV jest możliwe tylko z powodu usterki czy zamulenia układu, a nie z powodu dołożenia malutkiej chłodnicy itp. Ale oczywiście - róbta co chceta :D na pewno powietrzna może mieć dużo większą wydajność, bo i miejsca w Explo jest, więc powierzchnia jest, i delta T jest lepsze.

Wróć do „WARSZTAT”