Rejestracja na forum została wyłączona. Obecnie forum pełni rolę archiwum wiedzy zebranej na przestrzeni lat.
Awatar użytkownika
Klubowicz Kamyk.
Klubowicz
Posty: 894
Rejestracja: 2012-12-21, 20:03
Lokalizacja: Zieleniewo /Wrocław
Model Explorera: Eddie Bauer 1996 OHV

Ustawianie czujnika TPS i wolnych obrotów

2016-07-24, 15:17

Aby rozwiać wszystkie wątpliwości to opiszę procedury ustawiania wolnych obrotów i czujnika położenia przepustnicy w naszych potworach. Instrukcja dotyczy Fordów w rocznikach 90 - 2001. Nie prawdą jest, że są to rzeczy nie ustawialne, a po ruszeniu śrubki od przepustnicy trzeba ją wymieniać.
Lecz zanim zaczniemy się bawić w ustawianie wolnych obrotów musimy być pewni, że nasz krokowiec działa jak należy, przepływka, czujnik temperatury i przepustnica (bardzo ważne) jest czysta, czujnik położenia przepustnicy nie jest za mocno wyeksploatowany, oraz nie mamy wypadnięć zapłonów.

Aby określić czy nasz czujnik TPS, czyli położenia przepustnicy, jest sprawny to w rocznikach 96- 2001 podłączamy się pod port OBD programem For Scan, wyświetlamy, pomiar napięcia czujnika położenia przepustnicy, załączamy zapłon, bądź niekiedy trzeba odpalić auto i wtedy możemy sprawdzić jak zachowują się napięcia czujnika TPS. Przy zamkniętej przepustnicy napięcie nie powinny skakać. Maksymalna odchyłka przy zamkniętej przepustnicy, jak czujnik nie był przez nas ustawiany to 0.01v. Jeżeli skoki są wyższe, bez dotykania pedału gazu to czujnik jest do wymiany, bądź konieczna jest jego regulacja. Jeżeli natomiast skoki są wyższe aniżeli 0.05v czujnik nadaje się tylko do wymiany. Kolejno sprawdzamy napięcia podczas otwierania przepustnicy. Robimy to bardzo po woli ze względu na czas odświeżania danych. Znowu napięcia powinny rosnąć w miarę liniowo, aż do prawie 5v przy pełnym otwarciu przepustnicy, lecz te 5v powinniśmy uzyskać już przy około 90% otwarcia przepustnicy. Jeżeli zatrzymamy się w jednej pozycji naciśnięcia i napięcie będzie skakać powyżej 0.15v to czujnik nadaje się do wymiany. Zaznaczam, że ten czujnik jest dość precyzyjny, szybko reagujący, więc nawet minimalna zmiana położenia przepustnicy da nam inne napięcie.

Dla kogoś kto ma starsze maszyny 90 -95, bądź woli mierzyć multimetrem, procedura sprawdzania wygląda tak samo, z tym że, napięcie musimy zmierzyć przy pomocy multimetru, wpinając się w piny 1- 2 bądź 2 - 3 w zależności od modelu czujnika TPS i rocznika. Które to piny odgadniemy po tym, że przy otwartej przepustnicy pokaże nam wartość 5v, a przy zamknięciu w okolicach 1v.

Czujnik nadaje się do regulacji jeżeli jego napięcie przy zamkniętej przepustnicy nie mieści się w granicach
0.95 - 0.97v, bądź/i delikatnie skacze. Warto zaznaczyć, że lepiej jest ustawić napięcie zerowe nawet trochę wyższe od 0.97v, jeżeli będzie stabilne i nic nie będzie skakać, w przypadku jak w zakresie 0.95 - 0.97v czujnik będzie już wytarty.

Zanim zabierzemy się na dobre za ustawianie wolnych obrotów i czujnika ( bo powinno się to robić wspólnie z tego względu, że ma to ze sobą bardzo dużo wspólnego) musimy mniej więcej ustawić czujnik położenia przepustnicy.

Jako, że oryginalnie możliwości regulacyjne są wręcz znikome, musimy zdjąć czujnik, a następnie wypchnąć tulejki w które wchodzą śruby ,od mocowania, w czujniku, oraz rozszlifować motylki, w miejscu gdzie były tulejki, tak by była możliwość regulacji. Ja tulejki wyciągam, biorąc tępe wiertło, trochę większe od tulejek, obrotami je szybko rozgrzewając i wypychając je wiertłem. Wychodzą bez najmniejszych problemów. Później mała szlifiereczka i rozwiercam delikatnie w lewo i w prawo te otwory pozostałe po tulejkach. Później podkładka z ząbkami i można montować. Czujnikiem trafiamy w trzpień który wychodzi z przepustnicy i wstępnie dokręcamy. Następnie bierzemy albo multimetr, albo laptopa z programem For scan, podpinamy się tak jak to było opisane wcześniej i mierzymy napięcie przy zamkniętej przepustnicy. Ustawiamy je na razie na 0.97v obracając bardzo delikatnie w lewo, bądź w prawo czujnikiem i ostatecznie dokręcając jego śruby.

Po ustawieniu położenia czujnika konieczne jest wyłączenie i ponowne załączenie zapłonu, nie trzeba odpinać akumulatora, z tego względu, że napięcie zamkniętej przepustnicy, Ford sczytuje za każdym razem jak załączamy zapłon. Z tego względu warto odpalać jest auto dopiero jak na zapłonie zgaśnie kontrolka ABS.

Teraz gdy mamy wstępnie ustawiony czujnik możemy przejść do ustawiania wolnych obrotów. Komputer Forda sam ustawia zapisane mu obroty w pamięci komputera, poprzez silnik krokowy, lecz jeżeli talerz przepustnicy będzie otwarty za mocno, lub za bardzo zamknięty obroty te nigdy nie będą równe, bądź komputer nie poradzi sobie z ich regulację z tego względu, że skończy mu się zakres regulacji silnika krokowego bez obciążenia.

Na przepustnicy, tam gdzie dochodzi linka od gazu jest śrubka regulacyjna. Radzę na początku popsiurać ją jakimś odrdzewiaczem, aby dość gładko chodziła. Dobieramy odpowiedzi klucz i podpinamy się komputerem pod OBD, tak aby mieć dokładny pomiar obrotów, bo ten z obrotomierza jest najczęściej zawyżony. Pomiaru można dokonać np. programem For Scan. Dla starszych modeli 90 - 95 pomiaru najlepiej dokonać zakupionym zewnętrznym obrotomierzem, którego podpina się czasem pod cewkę zapłonową, bądź po prostu na czas pomiaru owija się kilkakrotnie drutem jeden z przewodów zapłonowych. Wszystko zależy od modelu licznika. Jeszcze jedną możliwością jest podpięcie się pod komputer gazowy, który też najczęściej ma pomiar obrotów.

Instrukcja ustawiania :

1. Rozgrzewamy silnik, najlepiej jedziemy na przejażdżkę z 10min.
2. Po przyjechaniu z przejażdżki zostawiamy silnik pracujący na wolnych obrotach przez 5min. Jest to konieczne do unormowania się obrotów biegu jałowego, które spadną.
3. Odpinamy silnik krokowy. (na pracującym silniku) (może się zapalić check)
4. Obroty ustawiamy na wartość w przedziale 500 - 550 ( W zależności przy której wartości będą najgładsze) (książkowo jest 500, lecz czasami 550 są o wiele gładsze)
5. Podpinamy silnik krokowy obroty powinny mieć wartość 750 - 800 ( książkowo jest 750)
6. Gasimy auto, odpinamy akumulator na 15 min idziemy na kawę ;)
7. Podłączamy akumulator i czas na czujnik TPS (położenia przepustnicy)
8. Mierzymy wartość napięcia, multimetrem, bądź za pomocą komputera i ustawiamy pomiędzy 0.95 a 0.97v.
9. Jeżeli nie możliwe jest precyzyjne ustawienie wartości możemy doprecyzować to lekko dokręcając, bądź odkręcając śrubkę regulacyjną wolnych obrotów. Minimalne ruchy nie będą miały wpływu na nasze poprzednie ustawienia, a mogą nam bardzo pomóc w precyzyjnym ustawieniu stabilnego napięcia.
10. Powtarzamy kroki 1 - 3 i sprawdzamy czy obroty są w przedziale 500 - 550.
11. Jeżeli tak, a do ustawienia precyzyjnego napięcia po ponownym podpięciu akumulatora nie ruszyliśmy śrubki od wolnych obrotów to praca skończona, jeżeli ją ruszaliśmy, konieczne jest ponowne odpięcie akumulatora na 15 min.
12. Pamiętajmy, że po odłączeniu akumulatora, obroty zaraz po odpaleniu mogą być nie stabilne, w punktach poniżej, opiszę zasadę uczenia komputera.

1. Odpalamy silnik. Zostawiamy go na wolnych obrotach przez 10 min.
2. Gasimy silnik i czekamy 10 min
3. Odpalamy silnik.Zostawiamy go na wolnych obrotach przez 10 min.
4. Jedziemy 20 km przy zmiennych obciążeniach.
5. Wyłączamy silnik i czekamy 10 min.
6. Odpalamy silnik i jedziemy z 50km, dopiero przy 3 serii nagrzewania silnika zapisywane są korekty długoterminowe, oraz zapisywane są wartości wyprzedzenia zapłonu dla wolnych obrotów. Pamiętajmy, że nasz komputer, na wolnych obrotach, zanim ruszy mieszankę, stara się je ustabilizować i doprowadzić do lambdy = 1 poprzez regulację kąta wyprzedzenia zapłonu. Dla tego po resecie komputera, choć sądy się już drą że mieszanka nie jest idealna, chwilę to zajmuje, zanim komputer dojdzie do tego jaki kąt wyprzedzenia zapłonu jest najlepszy.
Ten tryb uczenia dotyczy komputerów EEC4 i EEC5.


Finito. :D Koniec. Możemy się cieszyć ładnymi wolnymi obrotami, oraz lepszą reakcją na gaz, lepszymi niższymi obrotami i szybciej włączającym się trybem WOT, czyli większą mocą, która jest wcześniej dostępna.
W trybie WOT Ford dostaje do 20% paliwa więcej.

Jeżeli ktoś ma jakieś pytania to śmiało pisać ;) Mam nadzieję, że opis się komuś przyda.
Ostatnio zmieniony 2016-07-24, 17:59 przez Kamyk., łącznie zmieniany 1 raz.
Ford explorer to jest to co tygryski lubią najbardziej.
Ale buggyego sam z bagienka wytargam :)

Moderator Kojot
Moderator
Posty: 4526
Rejestracja: 2010-12-06, 16:21
Lokalizacja: warszawa

Re: Ustawianie czujnika TPS i wolnych obrotów

2016-07-24, 17:23

myśle że to lepsze miejsce ;)

Awatar użytkownika
Rad-T
Administrator
Posty: 10016
Rejestracja: 2007-06-22, 20:46
Lokalizacja: Kampinos
Model Explorera: SOHC 99, OHV Sport 92
Kontakt: Strona WWW Facebook

Re: Ustawianie czujnika TPS i wolnych obrotów

2016-07-24, 17:44

w sohc jeśli nie ruszasz śrubki od przepustnicy, to nie ma żadnego kombinowania przy wymianie czujnika tps - odkręcasz stary, wkręcasz nowy wsuwając tylko dobrze trzpień od przepustnicy w czujnik i koniec ceregieli.
Remont SOHC in progress... the end...
...Cars don't talk back they're just four wheeled friends now...

Awatar użytkownika
Klubowicz Kamyk.
Klubowicz
Posty: 894
Rejestracja: 2012-12-21, 20:03
Lokalizacja: Zieleniewo /Wrocław
Model Explorera: Eddie Bauer 1996 OHV

Re: Ustawianie czujnika TPS i wolnych obrotów

2016-07-24, 17:53

W SOHC TPS nie ma odbicia na sprężynkę tylko jest mocowanie na wsunięcie trzpienia, który zakleszcza go z 2 stron ? Wiem, że na ebay jest możliwość kupna takiego typu, lecz miałem jeden od SOHC u siebie to był identyczny jak w OHV tylko z obrotem osi w drugą stronę i jego też powinno się ustawić. W teorii nowy wyciągnięty z pudełka jak się go założy powinien być dobrze ustawiony ale to tyle teorii jeżeli chodzi o rzeczy nowe z pudełka ;) Mirek coś o tym wie :D Że nowy nie oznacza dobry.
Ford explorer to jest to co tygryski lubią najbardziej.
Ale buggyego sam z bagienka wytargam :)

Awatar użytkownika
Klubowicz MirEx68
Klubowicz
Posty: 2850
Rejestracja: 2009-12-28, 01:21
Lokalizacja: St. Gierałtów
Model Explorera: II OHV 96 156KM

Re: Ustawianie czujnika TPS i wolnych obrotów

2016-07-24, 20:39

Tak to prawda, wiem. :-D
tel. 723810754 chcesz się dodzwonić napisz wcześniej SMS-a, w wolnej chwili oddzwonię.

Awatar użytkownika
Klubowicz jacek4
Klubowicz
Posty: 5873
Rejestracja: 2008-06-18, 21:37
Lokalizacja: Warszawa-Pr.Płd.
Model Explorera: EX II 1996 OHV

Re: Ustawianie czujnika TPS i wolnych obrotów

2016-07-24, 22:23

Jak rozróżnić komputer EEC4 od EEE5 ?
Generalnie super opis, ale jednak jest troszkę zabawy.
No i po tym jest szansa na odszukanie zaginionych ogierów.

Wydaje mi się że po latach nawet bez awarii ściera się troszkę połączenie czujnika z przepustnicą i tam mogą powstać luzy powodujące problemy.
jacek4
kom. +48 515 276 140

W walce z ogniem nie ma kompromisów - są zwycięstwa, ale i czasem są porażki...
http://www.youtube.com/watch?v=NErhyfVwscU

Awatar użytkownika
Klubowicz MirEx68
Klubowicz
Posty: 2850
Rejestracja: 2009-12-28, 01:21
Lokalizacja: St. Gierałtów
Model Explorera: II OHV 96 156KM

Re: Ustawianie czujnika TPS i wolnych obrotów

2016-07-24, 22:32

EEC4 ma trzy rzędy pinów a EEC5 cztery
tel. 723810754 chcesz się dodzwonić napisz wcześniej SMS-a, w wolnej chwili oddzwonię.

Awatar użytkownika
Klubowicz Kamyk.
Klubowicz
Posty: 894
Rejestracja: 2012-12-21, 20:03
Lokalizacja: Zieleniewo /Wrocław
Model Explorera: Eddie Bauer 1996 OHV

Re: Ustawianie czujnika TPS i wolnych obrotów

2016-07-24, 22:37

W głównej mierze wyciera się węglowa powierzchnia potencjometru.
Ford explorer to jest to co tygryski lubią najbardziej.
Ale buggyego sam z bagienka wytargam :)

Klubowicz karolb863
Klubowicz
Posty: 2570
Rejestracja: 2009-12-26, 11:17
Lokalizacja: Poznań
Model Explorera: był II OHV,jest SOHC

Re: Ustawianie czujnika TPS i wolnych obrotów

2016-07-24, 23:01

z ciekawości podłączyłem kompa i sprawdziłem zasilanie TPS,miał stabilne 0,98V,obroty delikatnie skakały 850-855,poluzowałem śrubki i na siłę ruszając czujnikiem mogę zmienić zakres zasilania od 0,96 do 1,01V,przy tym najwyższym zasilaniu wolne obroty wzrastają do 1050obr/min,ale jak dokręcam śrubki TPS to czujnik sam ustawia się na swoim miejscu i jest 0,98V,więc wygląda na to że jeżeli czujnik ma tulejki prowadzące to właściwie nie ma możliwości przestawienia go.
przejście z 850obr na 1050 nie odbywa się u mnie w sposób łagodny tylko jest 850 a później od razu 1050obr.
jeszcze jedno,jak odpiąłem tzw krokowca (zawór bocznikowy powietrza) to wolne obroty nawet nie drgnęły,dopiero jak go wpiąłem z powrotem podniosły się do 1100 i po chwili spadły na 850,kontrolki silnika nie zapalił,ale błąd zapisał :)
tel. 606414212

Awatar użytkownika
Klubowicz Kamyk.
Klubowicz
Posty: 894
Rejestracja: 2012-12-21, 20:03
Lokalizacja: Zieleniewo /Wrocław
Model Explorera: Eddie Bauer 1996 OHV

Re: Ustawianie czujnika TPS i wolnych obrotów

2016-07-26, 12:56

Wygląda na to, że albo lewizna, albo za mocno otwarta przepustnica, albo nieszczelny krokowiec i nawet po odpięciu przepuszcza ;) Lecz jak chodzi ok to bym nie kombinował.
Ford explorer to jest to co tygryski lubią najbardziej.
Ale buggyego sam z bagienka wytargam :)

Klubowicz karolb863
Klubowicz
Posty: 2570
Rejestracja: 2009-12-26, 11:17
Lokalizacja: Poznań
Model Explorera: był II OHV,jest SOHC

Re: Ustawianie czujnika TPS i wolnych obrotów

2016-07-26, 21:22

muszę do ciebie zadzwonić i mnie poinstruujesz ,w przyszłym tygodniu się odezwę,może po tych twoich zabiegach zyskam jakieś 60KM :)
tel. 606414212

Moderator Kojot
Moderator
Posty: 4526
Rejestracja: 2010-12-06, 16:21
Lokalizacja: warszawa

Re: Ustawianie czujnika TPS i wolnych obrotów

2016-07-26, 21:23

:D :D

Klubowicz karolb863
Klubowicz
Posty: 2570
Rejestracja: 2009-12-26, 11:17
Lokalizacja: Poznań
Model Explorera: był II OHV,jest SOHC

Re: Ustawianie czujnika TPS i wolnych obrotów

2016-07-26, 22:27

Kojot,no co się śmiejesz :)
tel. 606414212

Awatar użytkownika
Klubowicz Kamyk.
Klubowicz
Posty: 894
Rejestracja: 2012-12-21, 20:03
Lokalizacja: Zieleniewo /Wrocław
Model Explorera: Eddie Bauer 1996 OHV

Re: Ustawianie czujnika TPS i wolnych obrotów

2016-07-27, 00:05

No bo nie 60km ;) A 100 :D
Ford explorer to jest to co tygryski lubią najbardziej.
Ale buggyego sam z bagienka wytargam :)

Awatar użytkownika
Klubowicz boris
Klubowicz
Posty: 2051
Rejestracja: 2012-11-18, 18:01
Lokalizacja: Nakło Nad Notecią

Re: Ustawianie czujnika TPS i wolnych obrotów

2016-08-02, 11:45

Właśnie przełożyłem TPS z 4.0 sohc do 4.6 wg symboli są takie same napięcie na postoju 1.05V na każdym z 3 czujników
co oznacza że żeby dojść po niżej 1V muszę skręcić przepustnicę na luźnych śrubach można przestawiać po dociągnięciu wszystkie 3 ustawiają się na 1.05V to potwierdza teorię Karola i moją że nie ważne jak przykręcisz on sam się wyreguluje teraz tylko znaleźć jaka jest wartość nominalna dla 4.6 dodam że mój problem z przepustnicą wynikał z przycinania się o inny przewód :P
Był Ford Explorer Sport Trac 4.0 SOHC
Był Ford Explorer III 4.6 V8 Limited
Ford Explorer II 4.0 V6 OHV 4" Sport edition by Boris

Wróć do „BAZA INFORMACJI”