Rejestracja na forum została wyłączona. Obecnie forum pełni rolę archiwum wiedzy zebranej na przestrzeni lat.
Awatar użytkownika
Klubowicz jacek4
Klubowicz
Posty: 5873
Rejestracja: 2008-06-18, 21:37
Lokalizacja: Warszawa-Pr.Płd.
Model Explorera: EX II 1996 OHV

Układ kierowniczy/zawieszenie przód EX II

2013-01-04, 18:25

Witajcie :-)
A więc to było tak:
W święta na wsi pojechaliśmy na zakupy, a w drodze powrotnej zaczęły dziać się cuda z układem kierowniczym i kołami.
Zaczęło strasznie chrupać z częstotliwością obrotu koła oraz zaczęło piszczeć jak by się coś zacierało (okazało się że piasta) To było z prawej strony.

A teraz cuda :
Także z częstotliwością obrotu koła było słychać walnięcie wyczuwalne nogami w podłodze, oraz mocne szarpnięcie kierownicą w lewą stronę tak że prawie z ręki wyrywało,a jak nie trzymałem kierownicy to od razu na maxa w lewo skręcał (to wszystko także z częstotliwością obrotu koła.

Wiedząc że zaciera się piasta z prawej postanowiłem ją wymienić, ale że przy zacierającej się prawej piaście i oporze jaki wywoływała powinno mnie w prawo ściągać. :mad:

Postanowiłem z tego powodu zajrzeć na stronę lewą - piasta słaba więc także ją wymieniłem, a przy okazji zauważyłem wywalony sworzeń wahacza dolnego, oraz że przy sworzniu wahacz stuka o zwrotnicę.
Miałem nowy sworzeń który z rok przeleżał w zapasach więc także przystąpiłem do wymiany.
Wszedł na miejsce dosyć łatwo, ale tu zonk jak na załączonym obrazku:

Czy komuś trafił się taki sworzeń z za długą częścią karbowaną która powinna siedzieć w wahaczu ?
Myślałem aby dać podkładkę odpowiednią ale nie wiem czy od dołu, czy od góry pod siegera.
Od dołu może zwiększyć fabryczne odległości pomiędzy górnym a dolnym wahaczem.
Ale to chyba na razie można zostawić ponieważ siły na sworzeń działają w tym kierunku że nie wypadnie.

Problem i zagadka jest taka że po tych wymianach jak wyjechałem na próbę to przez około kilometr cały czas mi wyrywało nadal kierownicę w lewo, a potem nagle przestało.
Powrót ze świąt był powolutku,ale już potem szybciej w normalnym tempie.
Od świąt, poprzez małe upalanko na spontanie sylwestrowym aż do tej pory jest wszystko ok.
Ale bardzo chciałbym wiedzieć co mogło być przyczyną, mi nic nie przychodzi do głowy,a nie chciał bym aby to mi się zdarzyło przy prędkości przelotowej lub na śliskiej nawierzchni. :x :shock:
Macie jakieś sugestie gdzie szukać ?


Ps. Miesiąc temu miałem bardzo duży luz i myślałem że to przekładnia zrobiła kaput, ale okazało się że to drążek i jedna końcówka - zostało to wymienione,a w innych miejscach nie stwierdziłem luzów i jakichkolwiek innych uszkodzonych elementów.
Załączniki
201212252651.jpg
201212252651.jpg (104.3 KiB) Przejrzano 4679 razy
jacek4
kom. +48 515 276 140

W walce z ogniem nie ma kompromisów - są zwycięstwa, ale i czasem są porażki...
http://www.youtube.com/watch?v=NErhyfVwscU

Awatar użytkownika
Klubowicz RAFBOR
Klubowicz
Posty: 6093
Rejestracja: 2008-06-11, 13:12
Lokalizacja: Warszawa/Białołęka

Re: Układ kierowniczy/zawieszenie przód EX II

2013-01-04, 18:50

A na pewno ty był dobry sworzeń? Z tym wyrywaniem kierownicy to w/g mnie na bank cos blokowało obrót koła, ale nie sądzę żeby za to był odpowiedzialny sworzeń. A jak piasta lewa? Mi to wygląda na rozpadające sie łożycko. coś sie dostało do środka i blokowało do czasu aż sie nie zmieliło do końca. problem polega na tym że juz jak sie tak raz stało to na pewno się powtórzy. No chyba że dziwnym trafem był to tylko jakis syf z zewnątrz któy dostał się do łozyska, tylko nie bardzo moge sobie wyobrazić jal on miałby sie tam dostać...
Pozdrawiam
Rafal
503 185 961 jak nie odbiorę to oddzwonię

Moderator Kojot
Moderator
Posty: 4526
Rejestracja: 2010-12-06, 16:21
Lokalizacja: warszawa

Re: Układ kierowniczy/zawieszenie przód EX II

2013-01-04, 18:53

to na bank nie jest dobry swożeń no chyba że wahacz tak ci skorodowal i dostał w dupe na wertepach :-D

Awatar użytkownika
Klubowicz jacek4
Klubowicz
Posty: 5873
Rejestracja: 2008-06-18, 21:37
Lokalizacja: Warszawa-Pr.Płd.
Model Explorera: EX II 1996 OHV

Re: Układ kierowniczy/zawieszenie przód EX II

2013-01-04, 19:06

Rafał - wymieniłem prawą piastę bo tam już piszczała, a że ściąganie było w lewo to od razu wymieniłem i lewą oraz sworzeń który był padnięty, więc nie miało już co przyhamowywać lewego koła i wyrywać kierownicy, a jednak jeszcze przez ok.kilometr było.
W zacisk,tarcze itp nic się syfu nie dostało a zaciski pracują płynnie i lekko.


Kojote - sworzeń był kupowany do mojego i miał być dobry, gniazdo nie skorodowało,a lżej wszedł niż zazwyczaj pewnie dlatego że jest ciut inny oraz trochę tam napsikałem aby łatwiej było.
Póki co na sworzeń nie mam na razie siły - nie wyleci. Potem kiedyś niebawem w najbliższym czasie wymienię.

Niepokoi mnie po wymianie obydwu piast to wyrywanie kierownicy które już zniknęło, ale jak się pojawi może stanowić bardzo poważne zagrożenie, dlatego muszę wiedzieć co to mogło być aby żyć. :-)
jacek4
kom. +48 515 276 140

W walce z ogniem nie ma kompromisów - są zwycięstwa, ale i czasem są porażki...
http://www.youtube.com/watch?v=NErhyfVwscU

Moderator Kojot
Moderator
Posty: 4526
Rejestracja: 2010-12-06, 16:21
Lokalizacja: warszawa

Re: Układ kierowniczy/zawieszenie przód EX II

2013-01-04, 19:12

zapowietrzenie układu wspomagania ? :-)

Awatar użytkownika
Damian
Posty: 709
Rejestracja: 2010-10-23, 03:49
Lokalizacja: Piła

Re: Układ kierowniczy/zawieszenie przód EX II

2013-01-04, 19:14

Sworzen jest ok, on tam siedzi tak na wcisk, a z tym rwaniem kierwonicy to tylko moga byc uwalone piasty lub zmielony przegub wg. mnie :-)

Awatar użytkownika
Klubowicz jacek4
Klubowicz
Posty: 5873
Rejestracja: 2008-06-18, 21:37
Lokalizacja: Warszawa-Pr.Płd.
Model Explorera: EX II 1996 OHV

Re: Układ kierowniczy/zawieszenie przód EX II

2013-01-04, 19:21

Pompa by się sama pewnie nie zapowietrzyła, i nie dawała by zapewne takiego efektu jadąc na wprost nie ruszając kierownicą - tak mi się wydaje. :-)

Damian - to z przegubem to jest myśl - kiedyś go słyszałem na reduktorze z maksymalnie skręconymi kołami. Spod osłony gumowej wywala trochę smaru metalicznego tak jakby go temperatura rozrzedzała. Teraz pytanie - jak sprawdzić przeguby na półośkach, jak wybadać czy to zewnętrzny czy wewnętrzny ?

Boję się tam zaglądać bo kiedyś na sobolewce widziałem jak komuś wszystkie igiełki się wysypały 8-)
Ostatnio zmieniony 2013-01-04, 19:23 przez jacek4, łącznie zmieniany 1 raz.
jacek4
kom. +48 515 276 140

W walce z ogniem nie ma kompromisów - są zwycięstwa, ale i czasem są porażki...
http://www.youtube.com/watch?v=NErhyfVwscU

Moderator Kojot
Moderator
Posty: 4526
Rejestracja: 2010-12-06, 16:21
Lokalizacja: warszawa

Re: Układ kierowniczy/zawieszenie przód EX II

2013-01-04, 19:43

pompe zapowietrzysz jak na wyłączonym silniku skręcasz kołami ( łapiąc za nie i skręcasz ) nie za kierownik ;-) Zeby odpowietrzyć kilka razy trzeba kierownikiem pomachac na odpalonym ze skrajnego do skrajnego ;-)

Awatar użytkownika
Klubowicz jacek4
Klubowicz
Posty: 5873
Rejestracja: 2008-06-18, 21:37
Lokalizacja: Warszawa-Pr.Płd.
Model Explorera: EX II 1996 OHV

Re: Układ kierowniczy/zawieszenie przód EX II

2013-01-04, 19:51

pompe zapowietrzysz jak na wyłączonym silniku skręcasz kołami ( łapiąc za nie i skręcasz ) nie za kierownik ;-) Zeby odpowietrzyć kilka razy trzeba kierownikiem pomachac na odpalonym ze skrajnego do skrajnego ;-)
To to wiem i kręciłem na odpalonym bo podnosiłem do wymiany piast każdą stronę pojedyńczo więc ciężko by było jak jedno kółko na ziemi. A wcześniej też nic takiego nie robiłem i wyrywanie kierownicy samo i nagle się zrobiło.

Nadal aktualne pytanko jak sprawdzić przeguby, oraz to czy to zewnętrzny czy wewnętrzny.

No i doszło nowe pytanko za trzy punkty: czy SOHC i OHV mają takie same półośki z przegubami ?
jacek4
kom. +48 515 276 140

W walce z ogniem nie ma kompromisów - są zwycięstwa, ale i czasem są porażki...
http://www.youtube.com/watch?v=NErhyfVwscU

Moderator Kojot
Moderator
Posty: 4526
Rejestracja: 2010-12-06, 16:21
Lokalizacja: warszawa

Re: Układ kierowniczy/zawieszenie przód EX II

2013-01-04, 20:00

No i doszło nowe pytanko za trzy punkty: czy SOHC i OHV mają takie same półośki z przegubami ?
nie :-D

Awatar użytkownika
Klubowicz jacek4
Klubowicz
Posty: 5873
Rejestracja: 2008-06-18, 21:37
Lokalizacja: Warszawa-Pr.Płd.
Model Explorera: EX II 1996 OHV

Re: Układ kierowniczy/zawieszenie przód EX II

2013-01-04, 20:05

No i doszło nowe pytanko za trzy punkty: czy SOHC i OHV mają takie same półośki z przegubami ?
nie :-D
Bardzo kużwa smieszne - odpowiedź mnie nie satysfakcjonuje - nie ma 3 punktów :-D

No to jeszcze tylko jak sprawdzić te przeguby i wtedy już wszystko chyba będę wiedział :-)
jacek4
kom. +48 515 276 140

W walce z ogniem nie ma kompromisów - są zwycięstwa, ale i czasem są porażki...
http://www.youtube.com/watch?v=NErhyfVwscU

Moderator Kojot
Moderator
Posty: 4526
Rejestracja: 2010-12-06, 16:21
Lokalizacja: warszawa

Re: Układ kierowniczy/zawieszenie przód EX II

2013-01-04, 20:10

hmmm to cieżko wytłumaczyć mi pisząc ale może ktoś będzie bardziej kreatywny i da rade jak nie to podjedziesz na siekierki i ci sprawdze ;-)

frankotech
Posty: 306
Rejestracja: 2010-06-20, 21:10
Lokalizacja: zach-pom

Re: Układ kierowniczy/zawieszenie przód EX II

2013-01-04, 20:17

Witam,

Ja bym postawił na połączenie uwalonej piasty i sworznia - stracił geometrię i ściągał.
Miałem podobnie jak zmieniłem piasty i zanim dojechałem na zbieżność to na małych zakrętach kierownica "mało zębów nie wybijała".
Grzechotać mogły półosie lub "mielenie" piasty.
Zobacz czy w uszkodzonej piaście nie brakuje jakiegoś elementu który został zmielony.

Sworzeń powinien być zaprasowany w gniazdo w wahaczu. Możliwe że teraz został wciągnięty (częściowo) w swoje miejsce z powodu panujących sił, założyłbym pierścień zabezpieczający.

Pozdrawiam

Awatar użytkownika
Klubowicz jacek4
Klubowicz
Posty: 5873
Rejestracja: 2008-06-18, 21:37
Lokalizacja: Warszawa-Pr.Płd.
Model Explorera: EX II 1996 OHV

Re: Układ kierowniczy/zawieszenie przód EX II

2013-01-04, 20:36

Jak pisałem - piasty po wymianie, sworzeń na razie zostaje, pierścień założony.
Jest to (było) tak jak by definitywnie co obrót koła ktoś naciskał na hamulec który działa tylko na lewe przednie koło.
Po wymianie piast wychodzi że może przegub się rozpada i blokuje/stawia opór w jednej pozycji obrotu koła.
Na razie przeszło, ale że smar wywaliło i kiedyś go słyszałem właśnie to jest głównym podejrzanym.
Kojote - zadzwonię w poniedziałek to się ustawimy,a jutro zerknę jeszcze raz na osłony czy to aby na pewno lewa strona.
No i chyba czas zamówić sobie jakieś używane całe kompletne półośki....
jacek4
kom. +48 515 276 140

W walce z ogniem nie ma kompromisów - są zwycięstwa, ale i czasem są porażki...
http://www.youtube.com/watch?v=NErhyfVwscU

Awatar użytkownika
resko
Posty: 755
Rejestracja: 2012-02-03, 19:29
Lokalizacja: ZGL

Re: Układ kierowniczy/zawieszenie przód EX II

2013-01-04, 21:45

Aj a myślałem już,że to jakieś siły nadprzyrodzone tą kierę szarpią :-D ;-)

Wróć do „ZAWIESZENIE I UKŁAD KIEROWNICZY”