Rejestracja na forum została wyłączona. Obecnie forum pełni rolę archiwum wiedzy zebranej na przestrzeni lat.
manius

Świece zapłonowe

2007-10-15, 20:36

swiece ktore pasuja do explo,
wazne odstep elektrod 1,3mm
jesli macie klucz dynamometryczny to dociagacie swiece max. 25Nm

swiece platynowe/irydiowe wytrzymuja ~90tkm

Motorcraft AGSF22PP
Motorcraft AGSF22PGM
Motorcraft AGSF22FM
Bosch HR8DC+ Super Plus Yttrium
Bosch HR8DPX double platinum
NGK TR 55 IX irydium
Autolite APP765 double platinum
Nology N22G4YS Silver Center Electrode
ACDelco AP 41-812 platinum
Champion 7963 double platinum
Champion 9204 irydium plug
Beru UXK 79 Ultra X

zwykle swiece wytrzymuja ~30tkm (na gazie mniej)

ISKRA SFE65PRS-11
NGK TR55
Splitfire SF10E6
Champion 2401 Premium Gold plug
ACDelco #8 RAPIDFIRE PLUG
AUTOLITE AP103
Ostatnio zmieniony 1970-01-01, 01:00 przez manius, łącznie zmieniany 3 razy.

manius

vademekum świec zaplonowych

2007-10-16, 09:22

Nudne :sad: ale przydatne ;-)
Świeca zapłonowa jest bardzo ważnym elementem silnika.
Jest odpowiedzialna za przekazywanie iskry i zapłon mieszanki.
Ze świecami związane są różnego rodzaju awarie.
Załączniki
swieca_ogolny.jpg
swieca_ogolny.jpg (17.16 KiB) Przejrzano 17910 razy
a15.jpg
Niekiedy na używanych świecach na izolatorze tworzy się brązowy nalot, zwane efektem koronnym tworzą znajdujące się w powietrzu cząsteczki oleju, które naładowane elektrycznie zbierają się na izolatorze, to zabarwienie nie jest grozne
a15.jpg (9.01 KiB) Przejrzano 17910 razy
a14.jpg
Jeżeli świecę dokręcimy zbyt mocno, może dojść do pęknięcia gwintu.
Przy świecach o mniejszych średnicach gwintu, D - 12mm, C - 10mm lub E - 8mm, jest on mniej stabilny. W tych przypadkach należy szczególnie zwracać uwagę na zalecane momenty
a14.jpg (11.44 KiB) Przejrzano 17910 razy
a13.jpg
W przypadku zbyt mocnego dokrecania świecy, gwint jej zostanie ściśnięty, co powoduje, że obszar między izolatorem, a metalową obudową nie jest już szczelny i gazy powstałe podczas spalania mogą tą drogą uciekać.
a13.jpg (12.1 KiB) Przejrzano 17910 razy
a12.jpg
W przypadku niedostatecznie silnego dokręcenia świecy, gazy z komory spalania mogą przedostawać się przez obszar gwintu, przez co proces odprowadzania ciepła może być zakłócony, oraz zbytnie podgrzewanie obudowy powoduje jej odbrawienie.
a12.jpg (12.45 KiB) Przejrzano 17910 razy
a11.jpg
Ześlizgnięcie się klucza montażowego powoduje uszkodzenia heksagonalnej powierzchni obudowy świecy lub izolatora. Do montażu świec powinien być zawsze używany klucz heksagonalny. Klucza zużytego lub za dużego nie należy używać lub zachować dużą ostrożność
a11.jpg (12.08 KiB) Przejrzano 17910 razy
a10.jpg
Przy wkręcaniu lub wykręcaniu świecy, w przypadku ześlizgnięcia się klucza lub wadliwego jego nasadzenia może dojść do pęknięcia izolatora w okolicy barier prądowych.
a10.jpg (9.12 KiB) Przejrzano 17910 razy
a9.jpg
Do najważniejszych przyczyn zalicza się:
brudny filtr powietrza, mieszanka zbyt tłusta, zbyt póżny zapłon, zbyt zimna świeca
a9.jpg (12.87 KiB) Przejrzano 17910 razy
a8.jpg
Pod pojęciem "suchy nagar" rozumiemy zwęglony nagar zebrany na głowicy świecy, przez co izolator przestaje pełnić swą rolę i następuje zanik iskry.
a8.jpg (11.97 KiB) Przejrzano 17910 razy
a7.jpg
Nagar, który zebrał się na głowicy świecy, może prowadzić do wzrostu temperatury spalania i jego nieprawidłowego przebiegu.
a7.jpg (11.63 KiB) Przejrzano 17910 razy
a6.jpg
Jeżeli mieszanka paliwowo-powietrzna z powodu uszkodzonego systemu paliwowego jest zbyt uboga, może to prowadzic do wzrostu temperatury spalania, co powoduje jego nieprawidłowy przebieg. System chłodzenia prawdopodobnie uszkodzony lub zanieczyszczony.
a6.jpg (11.53 KiB) Przejrzano 17910 razy
a4.jpg
W przypadku, gdy świeca nie da się wykręcić i musi być na siłę odkręcona, może dojść do pęknięcia obudowy przy pierścieniu uszczelniającym.
W przypadku trudności z odkręceniem świecy należy rozgrzać silnik, spryskać świecę odrdzewiacze
a4.jpg (10.21 KiB) Przejrzano 17910 razy
a3.jpg
Zbieranie się wody, spowodowane nieszczelnością końcówki kabla zapłonowego lub niewłaściwym odprowadzaniem wody z kopułki przy głowicy silnika, mogą prowadzic do korozji metalowej obudowy świecy zapłonowej.
a3.jpg (11.34 KiB) Przejrzano 17911 razy
a2.jpg
Odległość między elektrodami zwiększyła się wskutek ich zużycia, potrzebne jest wyższe napięcie. Zwarcie powstaje w przypadku, gdy potrzebne napięcie między elektrodami większe jest niż napięcie między nakrętką, a metalową obudową świecy.
a2.jpg (9.04 KiB) Przejrzano 17911 razy
a1.jpg
Bardzo silne wibracje mogą prowadzić do mocnego zużycia nakrętki kontaktowej w wyniku tego może obluzować się końcówka kabla zapłonowego.
a1.jpg (8.81 KiB) Przejrzano 17912 razy
Ostatnio zmieniony 2007-10-16, 09:35 przez manius, łącznie zmieniany 5 razy.

manius

Re: Świece zapłonowe

2008-02-14, 11:00

1. Świeca prawidłowo pracująca w silniku zasilanym czystą benzyną (bez dodatków przeciwstukowych).
2. Świeca zanieczyszczona związkami ołowiu, pracująca w silniku zasilanym etyliną (benzyna o przecięnej zawartości czteroetylku ołowiu).
3. Świeca zanieczyszczona związkami żelaza, pracująca w silniku zasilanym benzyną z dodatkiem karboniku żelaza.
4. Świeca ulegająca przegrzewaniu w silniku zasilanym czystą benzyną (bez dodatków przeciwstukowych) lub gazem palnym.
5. Nowa świeca, która zbyt krótko pracowała w silniku, aby jej wygląd umożliwiał wysnucie wniosków praktycznych.
6. Świeca ulegająca przegrzewaniu w silniku zasilanym etyliną (benzyna o przecięnej zawartości czteroetylku ołowiu).
7. Świeca zakopcona (zanieczyszczona matowym osadem zawierającym sporo sadzy i powstającym ze spiekania resztek niespalonegopaliwa), nie nagrzewająca się do temperatury samooczyszczenia podczas pracy silnika.
8. Świeca zaolejona (zanieczyszczona lśniącym osadem smolistym, powstającym głównie wskutek spiekania oleju silnikowego), nie nagrzewająca się do temperatury samooczyszczenia podczas pracy silnika.
Załączniki
swiece.jpg
swiece.jpg (42.77 KiB) Przejrzano 17746 razy

Wróć do „ELEKTRYKA, OŚWIETLENIE, ZAPŁON”