Rejestracja na forum została wyłączona. Obecnie forum pełni rolę archiwum wiedzy zebranej na przestrzeni lat.
Awatar użytkownika
Hubi
Posty: 4159
Rejestracja: 2007-08-14, 13:07
Lokalizacja: Warszawa/Świnoujście
Model Explorera: EX I 1994 hotwheels

OPONY - indeksy prędkości / sposoby przechowywania

2008-01-29, 19:14

Wrzuciłbym do "bazy informacji" ale w tamtym dziale mogą pisać tylko moderatorzy, więc wrzucam tutaj...

Znalazłem szukając wulkanizatorów w Warszawce

Jakie pojęcia dotyczące opon powinieneś znać?

Szerokość opony wyrażana jest w mm lub calach i mierzona między zewnętrznymi stronami ścian bocznych. Profil - współczynnik kształtu jest to procentowy stosunek wysokości przekroju do jego szerokości. Konstrukcja informuje o tym, w jaki sposób opona została wyprodukowana. Średnica koła to szerokość obręczy, na jakiej może być montowana opona. Indeks nośności wyraża maksymalne obciążenie w kg, które może być przeniesione przez prawidłowo napompowaną oponę. Indeks prędkości to maksymalna prędkość, z jaką może jechać samochód na danej oponie.

Indeksy prędkości kształtują się w następujący sposób:

Indeks / max prędkość
K 110 km/h
L 120 km/h
M 130 km/h
N 140 km/h
P 150 km/h
Q 160 km/h
R 170 km/h
S 180 km/h
T 190 km/h
H 210 km/h
V 240 km/h
W 270 km/h
Y 300 km/h
ZR 240 km/h

Bieżnik jest częścią opony stykającą się z podłożem. Na bieżnik składają się rowki, dołki, żebra, lamelki. Wklęsła część bieżnika opony (wzór, kształt i wielkość rowków) wpływa na efektywność hamowania oraz kierowalność opony, głębokość rowków natomiast na poziom hałasu emitowanego w trakcie ruchu pojazdu. Każdy element składający się na bieżnik ma ogromne znaczenie, dlatego tak ważne jest dobranie odpowiedniej opony z najlepszym bieżnikiem.

====================

Co należy zrobić i czego unikać podczas przechowywania opon?

Jeśli masz warunki i chęci do przechowywania opon we własnym zakresie, oto co powinieneś wiedzieć:

pomieszczenie do przechowywania opon powinno być chłodne, suche i ciemne, nie zaleca się przechowywania opon na otwartym powietrzu,

temperatura przechowywania nie powinna przekraczać temperatury pokojowej (należy od czasu do czasu wentylować pomieszczenie i nie dopuszczać do kontaktu opon ze źródłem ciepła np. kaloryferem),

opony powinny być chronione przed bezpośrednim działaniem światła słonecznego i ozonu,

opony powinny być przechowywane z dala od środków chemicznych, paliwa, rozpuszczalników, smarów,

opony przechowywane na obręczach powinny mieć ciśnienie nominalne, zalecane przez producenta opon lub pojazdu.

Zaleca się stosowanie felg aluminiowych z oponami letnimi, natomiast obręczy stalowych do opon zimowych (postępujemy tak ze względu na niszczące działanie soli na aluminium).

Reguły przechowywania opon na obręczach:
-nie wolno składować kół w pozycji pionowej!
-koła mogą być składowane poziomo (jedno na drugim), powinny być jednak przekładane co kilka tygodni, aby zapobiec odkształceniu opony leżącej na spodzie obręcze mogą wisieć także na hakach.

Reguły przechowywania opon bez obręczy:
-nie wolno składować opon poziomo!
-nie wolno wieszać opon na hakach!
-opony powinny być składowane w pozycji pionowej, powinny być przestawiane co kilka tygodni (obrót opony wokół osi).

źródło: http://www.partneropony.pl/
w EXI nie ma rzeczy trudnych - czasem tylko są czasochłonne :chillout: 517015460

Wróć do „KOŁA, FELGI, OPONY”