Rejestracja na forum została wyłączona. Obecnie forum pełni rolę archiwum wiedzy zebranej na przestrzeni lat.
Yolk
Posty: 45
Rejestracja: 2013-01-21, 13:20
Lokalizacja: Trójmiasto

Lampka kontrolki silnika "check engine"

2013-01-22, 10:25

Pytanie do znawców. Sprawa dotyczy modelu MK2, 4.0 z instalacją LPG.
Zapaliła mi się wczoraj w trakcie jazdy kontrolka silnika (żółta) i tak już została.

Co może być przyczyną? Sonda lambda? Czy pod ten układ kontrolny podłączone jest coś jeszcze, np. EGR?

Przypuszczam, że gdzieś wlazła sól. Czym najlepiej poruszać i które miejsca ew. oczyścić, żeby wyeliminować problem zaśniedziałej kostki?

Z góry dzięki za pomoc.

Awatar użytkownika
Robert Kamyk
Posty: 3073
Rejestracja: 2009-04-10, 20:07
Lokalizacja: Warka
Model Explorera: BRAK

Re: Lampka kontrolki silnika "check engine"

2013-01-22, 10:27

możesz zrobić reset... jak wyskoczy ponownie... trzeba z czytać błędy...
Za późno...
Obrazek
... jest dopiero po śmierci...

Fon: 508212090
Robert

Yolk
Posty: 45
Rejestracja: 2013-01-21, 13:20
Lokalizacja: Trójmiasto

Re: Lampka kontrolki silnika "check engine"

2013-01-22, 10:30

możesz zrobić reset... jak wyskoczy ponownie... trzeba z czytać błędy...
Przepraszam za pytanie laika, ale jak się robi reset?

Awatar użytkownika
Robert Kamyk
Posty: 3073
Rejestracja: 2009-04-10, 20:07
Lokalizacja: Warka
Model Explorera: BRAK

Re: Lampka kontrolki silnika "check engine"

2013-01-22, 10:36

odłącz akumulator... poczekaj około 20min... podłącz :-)
Za późno...
Obrazek
... jest dopiero po śmierci...

Fon: 508212090
Robert

Awatar użytkownika
resko
Posty: 755
Rejestracja: 2012-02-03, 19:29
Lokalizacja: ZGL

Re: Lampka kontrolki silnika "check engine"

2013-01-22, 15:26

Jak się zapaliła to po resecie na 99% się znowu zapali.Powodów "awarii silnika"może być mnóstwo,jak masz możliwość to podłącz pod kompa a jak nie to trzeba szukać "igły w stogu siana" :-) Ja bym sprawdził najpierw czy lewego powietrza nie łyka ale to ja :-D

Yolk
Posty: 45
Rejestracja: 2013-01-21, 13:20
Lokalizacja: Trójmiasto

Re: Lampka kontrolki silnika "check engine"

2013-01-22, 15:46

Dzięki za podpowiedzi.
Jak mróz trochę odpuści to poruszam i przeczyszczę wszystkie podejrzane kostki. A jak nie pomoże, to podjadę na komputer. Zakładam że jazda z zapaloną kontrolką w najgorszym razie spowoduje nieco większe spalanie, bo komputer wtrysku ustawi się do trybu bezpieczeństwa.

W innych samochodach które miałem kontrolka silnika "resetowała się" samoczynnie po każdym pełnym cyklu gaszenia/uruchomienia pojazdu (pewnie razem z komputerem wtrysku). Rozumiem, że Ford działa inaczej i wystarczy jeden incydent, żeby kontrolka paliła się na stałe aż do resetu ręcznego. Chcę się tylko upewnić.

captainr
Posty: 39
Rejestracja: 2011-07-11, 00:47
Lokalizacja: Szczecin

Re: Lampka kontrolki silnika "check engine"

2013-01-22, 16:21

Nie czekaj aż mróz puści bo będziesz jeździł tak do marca i coś uszkodzisz całkowicie. Trzeba podlączyć się do gniazda OBDII i skanerem odczytać błąd. Błędów może być 2000, np. P0171 powie ci tylko o ubogiej mieszance gdy z dużej góry zjeżdżałeś 80 km/h przy 800 obr (na gazie), lub P0732 jakiś błąd 2 biegu w skrzyni biegów itp. Możesz jechać do ASO i zapłacisz 200 zł za odczytanie i skasowanie błędu, możesz odczytać skanerem OBD II z allegro na laptopie, możesz kupić turbo gauge albo scan gauge , podłączyć na stałe do gniazda i odczytywać i resetować sobie błedy. Nie czekaj.
Bogdan
530656600

Awatar użytkownika
Moderator Jankes
Moderator
Posty: 3111
Rejestracja: 2007-12-08, 19:37
Lokalizacja: Chicago/Kraków
Model Explorera: Każdy
Kontakt: Strona WWW

Re: Lampka kontrolki silnika "check engine"

2013-01-22, 16:24

Ford a w szczególności Explorer to maszyna jedyna w swoim rodzaju. Kontrolka "Check engine" jest jak duch - pojawia się i znika. Tak samo jak się zapaliła może i zgasnąć tylko po to by po dniu, dwóch ponownie zajarzyć. Przyczyną zapalenia się kontrolki był zapewne sygnał z sondy lambda kiedy jechałeś na LPG. Kod P0171 "Lean Bank 1" lub "Lean Bank 2". Czyli po naszemu mieszanka zbyt uboga jest najczęstszym powodem zaświecenia lampki. Sama może się skasować ale w większości wypadków zaświeci się ponownie kiedy sonda się odezwie. Różnie jest, jedni się na tą dolegliwość skarżą inni nie. Lecz jak już ktoś wspomniał zaświecenie lampki może być spowodowane czymś jeszcze - przy takiej pogodzie to jednak nie nowość... uszczelki nie trzymają zbyt dobrze jak jest tak zimno - mogło gdzieś pójść, nawet chwilowo lewe powietrze... i oby skończyło się tym, że to chwilowa przypadłość a nie coś co uderzy cię po kieszeni.

Nie chcę straszyć więc poczekaj na lepszą pogodę - lewe powietrze da się łatwo zdiagnozować - silnik nie będzie chodził równo na luzie. Uszczelki mogą puścić przy dużym mrozie... zresztą, przy mrozie wychodzą nawet najmniejsze niedociągnięcia, które przy normalnej pogodzie nie przeszkadzają.

powodzenia...
Yankee Kustoms
Chicago, Illinois

captainr
Posty: 39
Rejestracja: 2011-07-11, 00:47
Lokalizacja: Szczecin

Re: Lampka kontrolki silnika "check engine"

2013-01-22, 16:59

No widzisz jaka zgodność co do kodu P0171. Gdybyś byl ze Szczecina to bym ci pomógł odczytać i skasować błąd, a tak to chyba nie da rady. Może ktoś pomoże koledze , kto blisko mieszka. Trzeba sobie w zimie pomagać aby nasze EXy przetrwały.
Bogdan
530656600

Awatar użytkownika
Robert Kamyk
Posty: 3073
Rejestracja: 2009-04-10, 20:07
Lokalizacja: Warka
Model Explorera: BRAK

Re: Lampka kontrolki silnika "check engine"

2013-01-22, 17:03

zrobiłeś reset kompa...???
Za późno...
Obrazek
... jest dopiero po śmierci...

Fon: 508212090
Robert

Yolk
Posty: 45
Rejestracja: 2013-01-21, 13:20
Lokalizacja: Trójmiasto

Re: Lampka kontrolki silnika "check engine"

2013-01-22, 18:13

...lub P0732 jakiś błąd 2 biegu w skrzyni biegów...
Faktycznie jak wrzuca "dwójkę" to lekko szarpie. Ale nie zawsze. Inne biegi wchodzą ładnie.
O ile pamiętam lampka zapaliła się jak jechałem na zimnym silniku, zanim jeszcze wskoczył gaz.

W takim razie pytanie kolejne: kto zna dobrego fachowca w Trójmieście, który bez zdzierania kasy odczyta i doradzi w sprawie tego błędu?

frankotech
Posty: 306
Rejestracja: 2010-06-20, 21:10
Lokalizacja: zach-pom

Re: Lampka kontrolki silnika "check engine"

2013-01-22, 19:10

Witam,

Jak masz zamiar dłużej poruszać się Exem to kup sobie ELM na allegro i będziesz mógł samemu diagnozować, odczytywać błędy i jej kasować. Urządzenie się przyda.
Prawdopodobnie ciągnie "lewe powietrze" jak zapaliła się kontrolka na zimnym.

Zresetuj kompa tak jak pisali poprzednicy, odpal samochód po nocy i obserwuj czy zapali się kontrolka na zimnym silniku.

Pozdrawiam

Yolk
Posty: 45
Rejestracja: 2013-01-21, 13:20
Lokalizacja: Trójmiasto

Re: Lampka kontrolki silnika "check engine"

2013-01-22, 19:16

Witam,

Jak masz zamiar dłużej poruszać się Exem to kup sobie ELM na allegro i będziesz mógł samemu diagnozować, odczytywać błędy i jej kasować. Urządzenie się przyda.
Prawdopodobnie ciągnie "lewe powietrze" jak zapaliła się kontrolka na zimnym.

Zresetuj kompa tak jak pisali poprzednicy, odpal samochód po nocy i obserwuj czy zapali się kontrolka na zimnym silniku.

Pozdrawiam
OK, spróbuję. W ciągu tygodnia nie mam kompletnie czasu, zajmę się tym w weekend.

Czy usunięcie tej usterki z lewym powietrzem to jest coś co względnie inteligentny facet (ale bez dużego doświadczenia w mechanice) będzie w stanie zrobić?

A w sprzwie ELM, to czy takie coś z tej aukcji będzie się nadawać? http://allegro.pl/elm327-mini-bluetooth ... 99921.html

frankotech
Posty: 306
Rejestracja: 2010-06-20, 21:10
Lokalizacja: zach-pom

Re: Lampka kontrolki silnika "check engine"

2013-01-22, 19:23

Bez żadnego problemu sobie poradzisz, jest trochę kręcenia aby pościągać i trochę w drugą stronę aby je pozakładać ;-)

Na forum są tematy ze zdjęciami jak to zrobić.

Potrzebne będą jeszcze uszczelki do wymiany.

Jak kupiłem takiego ELM

wolałem na kablu niż komunikację bezprzewodową.

Pozdrawiam

Yolk
Posty: 45
Rejestracja: 2013-01-21, 13:20
Lokalizacja: Trójmiasto

Re: Lampka kontrolki silnika "check engine"

2013-01-22, 19:29

Dzięki.
A będzie to ustrojstwo działać z moim Explorerem? Mam wersję MK2 z '95. Montowali już wtedy gniazda diagnostyczne w tym modelu?

Wróć do „WARSZTAT”