Strona 1 z 1

Stuk, stuk, stuk, czyli trzecie wyciąganie silnika

: 2012-11-23, 13:26
autor: DIM-offroad
Hej chłopaki,

Niedawno bardzo pomogliście nam ze znalezieniem zestawu rozrządu do Explorera II 4.0b SOHC z 1998r. Teraz mam nowy temat (uwaga, będzie elaborat).

Nasz klient serwisował auto u "traktorzysty", przez trzy lata nie wymieniając bądź lejąc jakiś kosmicznie słaby olej. Po jednej z takich wymian auto zaczęło klepać i stanęło. Okazało się, że to rozrząd, a ułamane elementy ślizów wyciągaliśmy palcami z każdego możliwego miejsca w silniku.

Silnik został zdemontowany i umyty (niestety, nie przyjęto go nam na wannę ultradźwiękową). Zamontowaliśmy nowy rozrząd. Auto odpaliło "od kopa" i przejeździliśmy nim kilkadziesiąt kilometrów. W dniu obioru auta przez klienta pojawiło się stukanie.

Wyciągnęliśmy silnik po raz drugi (oczywiście na swój koszt). Okazało się, że w rejonach wałka pośredniego znalazło się jeszcze trochę syfu. Na zębatce napędowej wałka rozrządu nie było oleju, także na zdawczej zębatce wałka pośredniego. Silnik został wyczyszczony na nowo. Zdejmowaliśmy wał, wyciągaliśmy hydropopychacze do ponownego czyszczenia itp. itd. Z silnika można było jeść, był idealnie czysty. Przeprowadziliśmy także wizualną kontrolę panewek (główne ok, korbowodowe takie średnie, ale klient nie ma już kasy), czyszczenie pompy oleju. Zalaliśmy, tak jak i wcześniej olejem 5W30 w odpowiedniej specyfikacji na filtrach Boscha.

Po ponownym montażu do auta, silnik odpalił także "od kopa". Nadal słychać stukanie. Sprawdziliśmy manometrem ciśnienie oleju, wynosi ok. 2,6 bara. Wg. Autodaty w Explorerze ciśnienie powinno wynosić od 2,9 - 4,2 bara. Także po zdjęciu korka wlewu paliwa widać, że mało oleju dostaje się na głowicę.

Ważne:
- stukanie jest stosunkowo ciche,
- nie jest uwarunkowane temperaturą silnika,
- od czasu do czasu "wyłącza" się na nawet kilkadziesiąt sekund,

Mamy na to teorię, ale wolałbym usłyszeć Wasze opinie. Jakieś pomysły?

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=Wxfyn0adBfc[/youtube]

Re: Stuk, stuk, stuk, czyli trzecie wyciąganie silnika

: 2012-11-23, 15:36
autor: resko
Mi przychodzi tylko jedno do głowy,panewka.Ale pisałeś,że sprawdzałeś :? A któtyś korbowód może stuka,przy tłoku?Cholera wie co jeszcze może być.Osłuchiwałeś silnik skąd dobiega to stukanie?Góra czy dół?

Re: Stuk, stuk, stuk, czyli trzecie wyciąganie silnika

: 2012-11-23, 15:52
autor: DIM-offroad
Dół, przy misce olejowej od strony skrzyni najgłośniej.

Re: Stuk, stuk, stuk, czyli trzecie wyciąganie silnika

: 2012-11-23, 16:10
autor: drążek
Mnie dopadło ta sama przypadłość po wymianie rozrządu.Pojawiły się stuki potem umilkły.Też sprawdzałem czy nie ma luzów na wale korbowym i nie było po pewnym czasie stuki wróciły. Wyciągnęliśmy silnik i okazało się że obróciło panewke korbowodową

Re: Stuk, stuk, stuk, czyli trzecie wyciąganie silnika

: 2012-11-23, 18:33
autor: perkuter
Co mi przychodzi do głowy to:
1.Koło zamachowe (może nie dokrącone)
2.Zużycie wału(czy panewek) wizualnie możecie sobie sprawdzać tak samo jak i po zapachu :cry: :cry:
nawet nie napiszę czego :-D (nie był mierzony wał!!!!)
3.Ustawienie rozrządu nie pamiętam już dokładnie ale tam są jeszcze wałki wywarzające(też trzeba je odpowiednio ustawić) czy cuś zamotany jestem :-P :-P może to :-D
4.Może na sworzniach korbowodowych przeoczyliście jakiś luz. :?:

Re: Stuk, stuk, stuk, czyli trzecie wyciąganie silnika

: 2012-11-23, 18:57
autor: Kojot
ja bym stawiał na zapchany kanał olejowy :-/ tylko któty ? :-> hmm miejmy nadzieje że sie nic nie przytarło :-| aczkolwiek słuchając tych odgłosów yyyyy :shock:

Re: Stuk, stuk, stuk, czyli trzecie wyciąganie silnika

: 2012-11-23, 20:49
autor: 404s
Zamach , konwerter . Ja kiedys trzy razy rozbieralem lekko stukajace V8 i zawsze bylo wszystko idealni , a stukał. Skonczylo sie wymiana motoru .

Re: Stuk, stuk, stuk, czyli trzecie wyciąganie silnika

: 2012-11-23, 21:46
autor: karolb863
jeżeli ciśnienie jest zbyt małe to albo ucieka sobie na zużytych panewkach albo pompa już słaba.

Re: Stuk, stuk, stuk, czyli trzecie wyciąganie silnika

: 2012-11-23, 21:50
autor: jacek4
Podobny dźwięk miałem przy rozwalonym kole zamachowym, ale po dodaniu gazu ustawał - na filmiku kolega miał dodać gazu ale filmik się skończył :-P

Zresztą to dla chłopaków nie pierwszyzna więc by uszkodzenie koła zauważyli wyjmując motorek, no chyba że trochę nie dokręcone i tego optycznie nie widać.

Re: Stuk, stuk, stuk, czyli trzecie wyciąganie silnika

: 2012-11-25, 19:43
autor: DIM-offroad
Dzięki za wszystkie odpowiedzi. Wszystkie znaki na niebie i zmieni wskazują, że to albo panewki, albo niedomagająca pompa (zwłaszcza, że stukanie ustaje na jakiś czas, a wtedy ciśnienie się zwiększa, co w pewien sposób wyklucza panewki). Ale, dla spokojności ducha wymieniamy jedno i drugie.

Jeszcze raz dzięki za sugestie, damy znać co się z tego urodzi - mam też sporo zdjęć na telefonie z czyszczenia silnika, jak będzie czas to powrzucam.