Re: Zastanawiam się nad kupnem Explorera
: 2017-03-11, 10:26
No dobra to ostatnie pytanie, tutaj mamy specyfikacje oleju z manuala do Chryslera 300m
2/ Olej silnika :
wymiana co: 8-10 tys. km
ilość: 4.7 litra + filtr
klasa lepkości SAE: 10W30; 5W30 > obrazki poniżej
klasa jakości API: SX (X- druga litera, im wyżej w alfabecie, tym lepszej klasy olej)
dostępne są oleje klasy SM i SN, więc po co kupować SL nawet jeśli to syntetyk...
poziom sprawdzamy na bagnecie
Jak wpisuje w google SAE 10w30 wychodzi mi mineralny
Na forum chryslera znalazlem taki oto post jednego z uzytkownikow, odnosnie oleju do silnika:
Prawie wszystkie amerykanskie silniki sa zaprojektowane do smarowania bardzo rzadkimi olejami .Zrobiono tak specjalnie ze wzgledu na oszczednosc paliwa.Takie sa wymogi prawne w usa.Starsze modele - 10W30 zima i lato. ,nowsze modele 5W30 zima i 10W30 lato.Najnowsze Ford i Chrysler nawet 5W20 zima i lato.W wielu nowoczesnych silnikach takich jak Hemi,czy niektorych Forda nie wolno stosowac innych lepkosci niz 5W20 pod grozba calkowitego uszkodzenia silnika.Sa wyrazne ostrzezenia.Dlatego ze olej spelnia tam jeszcze dodatkowa funkcje hydrauliczna - odlaczanie pracy cylindrow. A wiec do amerykancow olej musi byc mowiac potocznie "rzadki" -a mowiac fachowo - o malej lepkosci.. Caly system smarowania jest specjalnie obliczony ,aby ten " rzadki" olej dobrze smarowal,chlodzil i czyscil.Roznica w lepkosci na goraco miedzy W30 a W40 wynosi srednio ponad 40%.A wiec stosowanie oleju gestszego (W40) spowoduje spore zwiekszenie cisnienia i zmniejszenie przeplywu.A wiec nieco wolniej bedzie on krazyl i wolniej odbieral cieplo z panewek,cylindrow,rozrzadu .Poza tym hydraulika rozrzadu (precyzyjny mechanizm przeciez) jest obliczona do takiej a nie innej lepkosci."""""""A wiec jak bedzie to olej np.5W30 to czy mineral,czy syntetyk jego lepkosci kinematyczne beda takie same.Roznica bedzie tylko w gestosci.Olej mineralny o tej samej lepkosci kinematycznej bedzie jakby troche "gestszy" od oleju calkowicie syntetycznego.Jego lepkosc (przyczepnosc ) bedzie odpowiednia ,odpowiedni wiec bedzie tez przeplyw .Za to wytworzony film olejowy bedzie " trwalszy" ze wzgledu na baze mineralna.(tak podaja naukowe publikacje) .Poza tym ma on mniej roznych dodatkow i jest bardziej przyjazny dla starych zuzytych uszczelek.I to jest glowny powod zalecen stosowania minerala w wylatanych silnikach.""' Taki test : silnik ze sporym przebiegiem.Wieksze sa juz wszedzie luzy.I teraz pytanie - co wlac? Czy syntetyk ale o wiekszej lepkosci np.W40 , czy mineral ale W30? Jesli wlejemy syntetyk W40 to bedzie on "gesciejszy" ale bedzie mial tez wieksza lepkosc ok.40%.Wzrosnie cisnienie,zmniejszy sie przeplyw.Bedzie inna charakterystyka smarowania,chlodzenia i regulacji luzow zaworow.Niezbyt korzystnie.Natomiast jak wlejemy mineral ale 5W30 -cisnienie i przeplyw beda prawidlowe ale film olejowy bedzie lepszy bo olej ma nieco wieksza "gestosc". Kierujac sie tym,opracowano wlasnie oleje HighMileage - syntetyki lub mineralne..To nic innego jak oleje o specjalnie zmodyfikowanej gestosci (plus inne dodatki regenerujace).W ten sposob,ze zachowujac odpowiednia lepkosc kinematyczna -wytwarzaja "lepszy" film olejowy co jest wazne przy silnikach o duzym przebiegu."""""Tak wiec wszelkie syntetyki sa dobre ( nawet za dobre) ale do aut nowych,z malymi przebiegami.Zostaly specjalnie opracowane do silnikow pracujacych w bardzo ekstremalnych warunkach ,np.sport ,wielozaworowych i wysilonych,turbodoladowanych - ale pod warunkiem ze silniki te sa w pelni sprawne.Uzywajac syntetykow powinno sie je zmieniac tak samo czesto jak kazdy olej.Tak jak zaleca instrukcja .To nic,ze ten olej jest lepszy i trwalszy.Ale brudzi sie jednakowo. Nowoczesne oleje mineralne sa bardzo popularne w stanach.Dlatego,ze amerykanie podchodza do wszystkiego bardzo praktycznie.Po co lac lepszy i drozszy bez potrzeby? Roznica jest taka jakby jechac jako pasazer Lincolnem albo RollsRoycem - komfort i bezpieczenstwo niemal identyczne a cena inna! " - to cytat jednego z uzytkownikow.
Kamyk, to powiedz mi, jaki Twoim zdaniem mam zalac olej jak auto bedzie po remoncie? Widze, ze masz ogromna wiedze, i moze lepiej jest sie Ciebie posluchac
2/ Olej silnika :
wymiana co: 8-10 tys. km
ilość: 4.7 litra + filtr
klasa lepkości SAE: 10W30; 5W30 > obrazki poniżej
klasa jakości API: SX (X- druga litera, im wyżej w alfabecie, tym lepszej klasy olej)
dostępne są oleje klasy SM i SN, więc po co kupować SL nawet jeśli to syntetyk...
poziom sprawdzamy na bagnecie
Jak wpisuje w google SAE 10w30 wychodzi mi mineralny
Na forum chryslera znalazlem taki oto post jednego z uzytkownikow, odnosnie oleju do silnika:
Prawie wszystkie amerykanskie silniki sa zaprojektowane do smarowania bardzo rzadkimi olejami .Zrobiono tak specjalnie ze wzgledu na oszczednosc paliwa.Takie sa wymogi prawne w usa.Starsze modele - 10W30 zima i lato. ,nowsze modele 5W30 zima i 10W30 lato.Najnowsze Ford i Chrysler nawet 5W20 zima i lato.W wielu nowoczesnych silnikach takich jak Hemi,czy niektorych Forda nie wolno stosowac innych lepkosci niz 5W20 pod grozba calkowitego uszkodzenia silnika.Sa wyrazne ostrzezenia.Dlatego ze olej spelnia tam jeszcze dodatkowa funkcje hydrauliczna - odlaczanie pracy cylindrow. A wiec do amerykancow olej musi byc mowiac potocznie "rzadki" -a mowiac fachowo - o malej lepkosci.. Caly system smarowania jest specjalnie obliczony ,aby ten " rzadki" olej dobrze smarowal,chlodzil i czyscil.Roznica w lepkosci na goraco miedzy W30 a W40 wynosi srednio ponad 40%.A wiec stosowanie oleju gestszego (W40) spowoduje spore zwiekszenie cisnienia i zmniejszenie przeplywu.A wiec nieco wolniej bedzie on krazyl i wolniej odbieral cieplo z panewek,cylindrow,rozrzadu .Poza tym hydraulika rozrzadu (precyzyjny mechanizm przeciez) jest obliczona do takiej a nie innej lepkosci."""""""A wiec jak bedzie to olej np.5W30 to czy mineral,czy syntetyk jego lepkosci kinematyczne beda takie same.Roznica bedzie tylko w gestosci.Olej mineralny o tej samej lepkosci kinematycznej bedzie jakby troche "gestszy" od oleju calkowicie syntetycznego.Jego lepkosc (przyczepnosc ) bedzie odpowiednia ,odpowiedni wiec bedzie tez przeplyw .Za to wytworzony film olejowy bedzie " trwalszy" ze wzgledu na baze mineralna.(tak podaja naukowe publikacje) .Poza tym ma on mniej roznych dodatkow i jest bardziej przyjazny dla starych zuzytych uszczelek.I to jest glowny powod zalecen stosowania minerala w wylatanych silnikach.""' Taki test : silnik ze sporym przebiegiem.Wieksze sa juz wszedzie luzy.I teraz pytanie - co wlac? Czy syntetyk ale o wiekszej lepkosci np.W40 , czy mineral ale W30? Jesli wlejemy syntetyk W40 to bedzie on "gesciejszy" ale bedzie mial tez wieksza lepkosc ok.40%.Wzrosnie cisnienie,zmniejszy sie przeplyw.Bedzie inna charakterystyka smarowania,chlodzenia i regulacji luzow zaworow.Niezbyt korzystnie.Natomiast jak wlejemy mineral ale 5W30 -cisnienie i przeplyw beda prawidlowe ale film olejowy bedzie lepszy bo olej ma nieco wieksza "gestosc". Kierujac sie tym,opracowano wlasnie oleje HighMileage - syntetyki lub mineralne..To nic innego jak oleje o specjalnie zmodyfikowanej gestosci (plus inne dodatki regenerujace).W ten sposob,ze zachowujac odpowiednia lepkosc kinematyczna -wytwarzaja "lepszy" film olejowy co jest wazne przy silnikach o duzym przebiegu."""""Tak wiec wszelkie syntetyki sa dobre ( nawet za dobre) ale do aut nowych,z malymi przebiegami.Zostaly specjalnie opracowane do silnikow pracujacych w bardzo ekstremalnych warunkach ,np.sport ,wielozaworowych i wysilonych,turbodoladowanych - ale pod warunkiem ze silniki te sa w pelni sprawne.Uzywajac syntetykow powinno sie je zmieniac tak samo czesto jak kazdy olej.Tak jak zaleca instrukcja .To nic,ze ten olej jest lepszy i trwalszy.Ale brudzi sie jednakowo. Nowoczesne oleje mineralne sa bardzo popularne w stanach.Dlatego,ze amerykanie podchodza do wszystkiego bardzo praktycznie.Po co lac lepszy i drozszy bez potrzeby? Roznica jest taka jakby jechac jako pasazer Lincolnem albo RollsRoycem - komfort i bezpieczenstwo niemal identyczne a cena inna! " - to cytat jednego z uzytkownikow.
Kamyk, to powiedz mi, jaki Twoim zdaniem mam zalac olej jak auto bedzie po remoncie? Widze, ze masz ogromna wiedze, i moze lepiej jest sie Ciebie posluchac